fbpx

10 Do’s en Don’ts op Facebook

Het is algemeen geweten, een Facebookpagina helpt je om jouw zaak bekender te maken bij jouw (potentiële) klanten. Maar gewoon een pagina online zetten is niet genoeg om die mensen ook op een goede manier te bereiken. Daarom deel ik 10 do’s en don’ts om rekening mee te houden als je jouw Facebookpagina aan het onderhouden bent.

1. Do: Zorg voor een goede mix van content. Wissel foto’s en links af met bijvoorbeeld een vraag ( Welke kleur nagellak vind jij het mooist? Of Welke van deze 2 zomerkapsels is echt festivalproof?). Af en toe mag je ook iets van jouw zaak promoten.

 

2. Don’t: Probeer niet om steeds te verkopen. Fans vinden het maar niets om voortdurend gebombardeerd te worden met aanbiedingen en reclame.

 

3. Do: Communiceer met jouw fans. Stel hen vragen en antwoord op hun commentaren. Moedig klanten ook aan om ervaringen te delen op jouw pagina.

 

4. Don’t: Verwijder of negeer geen negatieve commentaren of zelfs klachten van fans, maar behandel deze kwesties op professionele wijze en geef een goed doordacht antwoord.

 

5. Do: Post regelmatig (+-4x per week). Bekijk ook jouw statistieken om te weten op welke momenten jouw fans online zijn.

 

6. Don’t: Te veel posten of net te weinig van je laten horen heeft ook negatieve gevolgen. Niet enkel zal Facebook jouw posts minder laten zien, fans kunnen ook afhaken als je te vaak per dag updates post.

 

7. Do: Post dingen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Wie zijn jouw klanten? Waar houden zij zich mee bezig? Kom meer te weten over jouw doelgroep en plaats aantrekkelijke informatie voor hen.

 

8. Don’t: Typ je post niet in ALL CAPS en wees zuinig met uitroeptekens. Beide komen overeen met online roepen en dat is niet echt beleefd.

 

9. Do: Hou jouw posts luchtig en gebruik humor. Fans vinden het ook altijd leuk als je hen een fijne werkweek of weekend toewenst, daarmee laat je jouw menselijke kant zien.

 

10. Don’t: Like & Deel & Win-acties. Het is eerst en vooral verboden en het komt de meeste Facebookers de strot uit. Wees dus niet irritant en zet nooit zulke acties op poten.

 

Meer tips nodig? Ik geef regelmatig workshops waar het thema Sociale media uitgebreid besproken wordt. En ook in mijn Ebook: 50 Tips voor een succesvol salon kan je enkele richtlijnen vinden.

 

Veel succes!

Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.