fbpx

3 Redenen waarom je geldsituatie een boeltje is

Aaah de financiën, ik kom niet veel ondernemers tegen die het écht leuk vinden om er mee aan de slag te gaan. En ik geef toe, elk kwartaal de inkomende facturen bij elkaar zoeken is ook niet mijn favoriete job. Maar kijken naar en bedenken hoe mijn onderneming financieel kan groeien is dat wel (anders zou ik er geen boek over geschreven hebben 😉). En ook dat hoort bij het financieel management van je salon.

Maar toch wordt ook dat laatste vaak wat achteruit geschoven, met alle gevolgen vandien. Een financieel boeltje. Daarom in dit artikel 3 redenen waarom je geldsituatie niet is wat ze zou moeten zijn en wat je er aan kan doen.

 

Je bent alleen met je financiën bezig wanneer je er toevallig tijd voor hebt.

We hebben het allemaal druk druk druk. Elke dag zijn we met zoveel verschillende taken bezig dat onze financiën wel eens op de laatste plaats belanden.

Snel die ene factuur betalen (je afvragen van welk geld?) en dan weer verder.

Op regelmatige basis tijd maken om je even te focussen op je financiën is een oplossing om financiële stress en angst te vermijden. Je creëert er ook een betere organisatie door en een overzicht dat je helpt bij het maken van belangrijke beslissingen.

 

Je bedrijfs- en privéuitgaven zijn gemixt.

Dit is waar het bij financiën van een boeltje naar een puinhoop gaat! Netjes je bedrijfstransacties van je business rekening betalen en je privéuitgaven van je persoonlijke rekening (van je maandelijks loon) is veel makkelijker.

Door deze twee strikt apart te houden krijg je ook een beter overzicht in je cashflow (je schrikt er van hoeveel geld je anders privé uitgeeft waardoor je een factuur van je leverancier niet kan betalen) én je boekhouding wordt een ook stuk eenvoudiger.

 

Je hebt geen budgetplan

Het managen van je cashflow is super belangrijk.
Ik zie het vaak: Vandaag heb je €3000 op je rekening staan en je beslist dan om in een nieuwe productlijn te investeren, je tekent ook in op een advertentiemogelijkheid en poef, geld weg.
En daar is dan plots de afrekening van de btw… Damn, hoe ga ik dat betalen?

Een budgetplan of cashflow plan helpt je bij het inschatten van je inkomsten en uitgaven. Daardoor doe je niet zomaar uitgaven omdat er nu geld op je rekening staat. Je houdt rekening met uitgaven van in de toekomst. Bye bye stress!

 

Veel succes,

Vicky

 

2 reacties

    1. Hallo Marco,

      Fijn om te horen dat je wat aan mijn tips hebt!
      Er zijn 2 mogelijkheden, een mini coaching waarbij we een halve dag samen zitten Info mini coaching

      Of een coachingtraject, dat is een groeitraject waarbij we in totaal 9 maand samenwerken. Info coachingtraject

      Hier gaat telkens een telefoongesprek aan vooraf zodat we elkaar kunnen leren kennen én zodat ik me zo goed mogelijk kan voorbereiden.

      Groetjes,
      Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.