Stimuleer Impulsaankopen Voor Meer Omzet

Stimuleer impulsaankopen voor meer omzet

Van kleins af aan loop ik rond in een bakkersfamilie die zichzelf constant moet heruitvinden om de verkoop te stimuleren en op te kunnen tegen de concurrentie (de warenhuizen in hun geval). 

Veel van mijn klanten hebben een fysieke winkel, net zoals mijn ouders en daarom wil ik met jullie een tip delen waardoor klanten bij hun bezoek meer kopen dan ze eigenlijk gepland hadden.

Je kan aankopen in een winkel grofweg opsplitsen in 2 soorten:

 Geplande aankopen (waarvoor de klant doelgericht naar je winkel komt).

 Ongeplande aankopen of impulsaankopen.

 

Als winkelier kan je je klant stimuleren om een impulsaankoop te verrichten en daarvoor moet je met verschillende dingen rekening houden:

 

Selectie van producten

Zowel nieuwe, weinig bekende of seizoensgebonden producten komen in aanmerking voor een impulsaankoop.

Stel een jaarplan op met de producten die je extra in de kijker wil zetten (chocolade met Pasen, speciale dagcrème in de zomer etc.).

 

Duurtijd van de promotie

Je actie om een impulsaankoop uit te lokken, kan permanent zijn door bv. Koekjes voorverpakt aan de kassa aan te bieden, of tijdelijk door enkele dagen een product in de kijker te zetten.

 

Impulsmechanisme

De prikkels die je klant beïnvloeden om een ongeplande aankoop te doen zijn verschillend:

* Lancering van een nieuw product: “Nieuw: Dvd X”

* Korting of een prijsvoordeel: “3+1 gratis”.

* Proevertjes: Niet enkel voedingswinkels kunnen hierop makkelijk inspelen maar ook bv een parfumerie waarbij de verkoopster je enkele geuren laat proberen. 

* Een aanprijzing op een bordje of stoepbord: “Vandaag verse Belgische aardbeien.”

 

Voor welke van bovenstaande aanprijzingen je ook kiest, zorg steeds dat het visueel in het oog springt. Vergeet hierbij niet om je huisstijl te respecteren.

Tot slot, vergeet niet om ook zelf je klant aan te spreken over het product dat in de kijker staat.

 

Succes!

Vicky

Vicky Vermeiren

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *