Stappenplan  Wat Moet Er In Een Businessplan

Stappenplan: Wat moet er in een businessplan?

Als (beginnende) saloneigenaar is het verleidelijk om je enkel bezig te houden met de creatieve en uitvoerende taken. Maar het is belangrijk om een solide basis te hebben als je je zaak wil laten groeien. Een basis in de vorm van een businessplan. Klinkt je waarschijnlijk saai in de oren maar een goed plan wijst je de weg naar succes.

Enkel en alleen het woord “businessplan” kan al wat intimiderend klinken, maar laat me je gerust stellen, het is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Ik heb in dit artikel een aantal essentiële onderdelen opgelijst:

 

  1. Overzicht

Alvorens je het kunt hebben over dingen als je budget en je marketingaanpak, geef je in je businessplan eerst een overzicht van je zaak.

Wat ga je precies doen? Wat is de structuur van je bedrijf? Wat is je missie en je visie? Met welke partners werk je samen? Meer info over je locatie enzoverder.

Vermeld hier ook je doelstellingen, waar wil jij staan over 1, 3 en 5 jaar?

  1. Producten en diensten

Uiteraard ga je in je businessplan ook een uitgebreide opsomming geven van je producten en diensten. Bij elk item schrijf je ook een korte beschrijving. Daarnaast vermeld je ook je prijsstructuur en op wat je jouw prijzen gebaseerd hebt.

  1. Verkoop en Marketing Plan

Goede producten en diensten aanbieden is een ding maar hoe ga je dat aan de man brengen? In de categorie verkoop en marketing maak je duidelijk welke strategie je gaat inzetten om je bekendheid te verhogen. Benieuwd hoe je dat juist aanpakt? Kom dan naar de workshop schrijf je eigen marketingplan.

  1. Markt analyse

Om potentiële klanten te bereiken, moet je ze eerst en vooral goed kennen. Maak een uitgebreide doelgroepanalyse om te weten waar je doelgroep aanwezig is en waar ze interesse in hebben.

Een marktanalyse gaat ook over je sector, wat zijn de nieuwe dingen die spelen, is er ruimte voor innovatie? Staan je klanten wel te wachten op jouw salon?

  1. Concurrentieanalyse

Er is in de beauty en lifestylesector enorm veel concurrentie. Alhoewel ik vind dat je je moet focussen op jezelf en je niet uit je lood mag laten slaan door concurrenten, is het toch belangrijk om ze te kennen en te weten waar ze mee bezig zijn. Vooral dan om te weten te komen hoe jij je kan onderscheiden van de rest.

  1. Financieel Plan

Dit deel van het businessplan bevat alle relevante financiële info van je businessplan. Niet alleen belangrijk voor wanneer je met je plan naar de bank stapt maar ook zodat je zelf een duidelijk overzicht hebt.

Som je uitgaven op en schat je inkomsten in. Waar ligt je breakeven punt en hoe snel wil en kan je financieel groeien?

Behandel dit deel met de grootste zorg, fouten kunnen je -letterlijk- duur komen te staan.

 

Als je het schrijven van een businessplan opdeelt in de bovenste stapjes, is het helemaal niet meer zo moeilijk om te schrijven.

 

Succes,
Vicky

Vicky Vermeiren

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *