fbpx

Schud slapende klanten wakker

Het is algemeen geweten dat het meer tijd en geld kost om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten te behouden.

Maar soms gebeurt het al eens dat er een aantal klanten zijn die al een tijdje niet meer bij je over de vloer geweest zijn. Zulke klanten noemen we inactieve of slapende klanten.

Je onderneemt maar best op regelmatige basis actie om die slapende klanten eens even wakker te schudden en te laten weten dat ze nog steeds van harte welkom zijn in jouw salon. Dit uiteraard zonder dat je wanhopig overkomt 😉

 

Maar eerst…
Ga je toch moeten onderzoeken waarom bepaalde klanten gestopt zijn met het boeken van afspraken bij jou. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Maar achterhaal eerst die reden alvorens je een oplossing zoekt. Vaak moet je zo’n inactief geworden klant helemaal niet persoonlijk opvatten. Er zijn immers honderden redenen te bedenken waarom ze je even uit het oog verloren zijn.

 

En toch…
Weet dat marketing niet alles is in klantenbinding. Klanten hebben een bepaalde reden nodig om voor jouw salon te kiezen. En vaak is die reden kwaliteit.

Het bewaken van de kwaliteit en beleving in jouw salon is dus de allereerste stap voor het behouden van je klanten.

 

Tijd voor actie!
Stuur je slapende klanten eens een leuke mail of een kaartje.
Zorg er hierbij voor dat je huisstijl duidelijk naar voor komt zodat de klant jou direct herkent. Hoe persoonlijker je aanpak hoe meer succes je zal hebben.

Het is hierbij niet de bedoeling dat je smeekt om terug te komen of dat je ‘Hé lang geleden dat je langs geweest bent!’ in je onderwerpregel plaatst.

Hou het eerder licht en luchtig. Bijvoorbeeld: ‘Ben jij al helemaal klaar voor de zomer? Maak snel weer een afspraak!’.

Zorg voor urgentie door bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding in je communicatie te verwerken of door je klanten uit te nodigen voor een evenement.

 

Tot slot…
Neem zo’n win-back campagne regelmatig op in je planning. Bijvoorbeeld 2 a 3 keer per jaar waarbij je mikt op klanten die reeds 4-6maanden niet meer bij jou zijn geweest.

 

Succes!
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.