Wanneer je een tekst nodig hebt voor je website of je folder, kan je beroep doen op een professional (een copywriter), een soort woordkunstenaar die alle zinnen 10x beter doet klinken. Of je kan er zelf mee aan de slag. De tweede optie is het vaakst gekozen, voornamelijk uit budgettaire redenen.
Kiezen om zelf je teksten te schrijven wil ook zeggen dat jij zelf in staat voor de kwaliteit. En wanneer je tekst dus niet boeiend genoeg is of leuk leest, dan haken je lezers bij de eerste zin al af.
En geef toe: Hoe vaak lees jij een volledige tekst op een website of folder zonder stukjes over te slaan? De dag van vandaag worden teksten eerder gescand dan gelezen.
Hier volgen 3 tips om toch je lezers te overtuigen om verder te lezen.
1: Vermijd lange blokken tekst.
Anders dan wanneer we een boek lezen, kunnen we ons met digitale teksten of reclameteksten moeilijker concentreren om de volledige tekst te lezen.
Langer dan 3 of 4 lijnen is eigenlijk te lang voor internet. Zorg dus voor voldoende “witruimte” tussen verschillende paragrafen tekst.
2: Besteed meer aandacht aan je openingszinnen
Het is op basis van je titel (of in een nieuwsbrief, het onderwerp) dat mensen beslissen om al dan niet verder te lezen. Denk goed na over je eerste zinnen. Maak ze niet te lang en bekijk of je je onderwerp of titel niet wat meer catchy kan maken.
3: Kom sneller to the point
Je mag gerust een lange tekst schrijven maar voor mensen die je tekst “scannen” is dat niet handig. Denk na over het punt dat je wil maken met je tekst en zorg dat dat opvalt.
- Maak gebruik van bullet points (zoals dit lijstje)
- Gebruik tussentitels en plaats belangrijke zinnen wat vetter (zoals ik hierboven deed)
- Vermijd gecentreerde tekst. Het is mooi enzo maar erg moeilijk om te lezen.
Succes,
Vicky