Verkoop, het blijft bij veel salons een heikel punt. En bepaalde dingen lopen fout uit een angst om te verkopen. We willen de klant toch niks “aansmeren”? Toch is verkoop van producten een belangrijke manier om de omzet van je zaak te verhogen. Klanten worden ook trouwen naarmate ze producten bij je aankopen. Een goede reden dus om in dit artikel 3 redenen aan te halen waarom je verkoopstrategie niet werkt.
Je praat de klant UIT de verkoop.
“Je hebt geen producten meer nodig voor thuis?” “Je kocht vorige keer al een crème hé? Dan kom je nog wel toe.”
Zulke uitspraken vertellen je klanten “Koop niets, stop die portemonnee maar weer weg”. De negatieve benadering van bovenstaande zinnen zet klanten helemaal niet aan om te kopen. Een gemiste kans, want misschien wou je klant wel net iets nieuw uitproberen vandaag en heb je zelf de verkoop gesaboteerd. Ban deze zinnen dus uit je gesprekken met de klant.
Je hebt jezelf ervan overtuigd dat jouw klanten niet kopen.
Iedereen heeft een shampoo, conditioner, reiniger en crème nodig. Kopen ze die niet bij jou, dan gaan ze naar de drogist of apotheek. Terwijl het eigenlijk veel logischer is dat klanten geen extra stop moeten maken en het bij jou kopen. Geloof het of niet, zij willen heel graag je bedrijf steunen. Jezelf wijsmaken dat net jouw klanten geen koopklanten zijn is bullshit.
Je hebt eigenlijk geen verkoopstrategie
“Vergeet” je soms al eens over producten te praten omdat het druk druk druk is of omdat die klant al jaaaaaren komt? Dan heb je eigenlijk geen doordacht verkoopplan. Eigenlijk zou je bij elke klant exact hetzelfde moeten doen: Het intakegesprek is hetzelfde, de producten komen op hetzelfde moment ter sprake, je afscheid is hetzelfde…. Op die manier train je jezelf in al deze fases en groei je in je verkoop.
Succes,
Vicky
Eén reactie
Dag Vicky,
Weer dank je wel voor een interessant artikel. Het is weer kort en kracht en zet mij weer aan het nadenken: “doordacht verkoopplan”! Heb je daar nog tips voor?
Gr,
Christine