Wist je dat meer dan 50% van de ondernemers er alweer mee stopt binnen de 5jaar? En in een sector met zoveel concurrentie zoals die van de kapsalons en schoonheidsinstituten, is het nog nooit zo belangrijk geweest om je zaak te leiden als een echte ondernemer.
Toch kom ik vaak ondernemers tegen die eerder hun job uitoefenen met een zelfstandig statuut , dan dat ze echt met ondernemerschap bezig zijn. En laat het net die mensen zijn die het snelste met bepaalde problemen te maken krijgen.
In dit artikel bespreek ik met jou 4 valkuilen voor ondernemers en hoe je die kan aanpakken.
Te weinig stilstaan
Deze had je wel zien aankomen denk ik. Je bent dag in dag uit IN je zaak bezig met het behandelen van je klanten. Fijn natuurlijk, want dat is tenslotte waarom je je zaak gestart bent.
Maar enkel en alleen het hoognodige doen om je zaak recht te houden is niet wat voor groei zal zorgen. Erger nog, op termijn zal je merken dat je cijfers achteruit gaan!
Probeer om regelmatig eens stil te staan om AAN je zaak te werken. Waar wil je naartoe? Wat zijn je doelen en hoe ga je die bereiken? Enkel met een goede strategie val je op.
Denken alles alleen te kunnen
Veel ondernemers laten zich te weinig adviseren. Voor hen volstaan een boekhouder en een bank om hun zaak op te starten. Ik merk zelfs dat sommige ondernemers hun boekhouder slechts 1x per jaar écht spreken.
Zeer veel startende ondernemers hebben een gebrek aan juridische, boekhoudkundige en fiscale kennis. En dan hebben we het nog niet over het stukje marketing dat continu lijkt te veranderen.
Laat je omringen door mensen die jou helpen bij het uitbouwen van je zaak. Stel je eigen “mastermind”-groepje samen of laat je bijstaan door een coach.
Onrealistische financiële verwachtingen
De omzet valt tegen, de kosten zijn te hoog en het duurt langer dan verwacht voordat er winst wordt gemaakt. “Damn, ik had toch meer verwacht van dat zelfstandig zijn.”
Probeer om steeds met een open blik naar je cijfers te kijken en besef dat niets vanzelf komt. Een nieuwe populaire behandeling introduceren wil niet zeggen dat klanten direct in de rij zullen staan. Nee, ook niet bij dat salon dat héél populair lijkt op social media 😉
Te weinig durf
Je had verwacht dat je product of dienst zichzelf wel verkoopt, maar dit valt in de praktijk toch tegen. Of je droomt van die ene investering (een nieuw pand, productlijn of toestel…) maar je durft de stap niet te zetten.
Ondernemen is een kwestie van durven, doen en doorzetten. Als je meer wil verkopen zal je toch wel echt die stap moeten zetten en je klant overtuigen. Dat is de eerste keren natuurlijk super spannend maar je zal merken dat je er telkens beter in zal worden. En wat die investering betreft, Maak eens een plan op. Zowel financieel als voor je marketing. Op die manier merk je direct of je droom haalbaar is en zal je automatisch durven springen.
Succes,
Vicky