Marketing, een onderwerp waar ik regelmatig vragen over krijg. En vooral: waar hoge verwachtingen op rusten. Dat mag uiteraard want zonder marketing-acties en middelen is het niet makkelijk om die agenda te vullen.
En ik merk dat ik in gesprekken over marketing en het bijhorende klanten aantrekken regelmatig dezelfde dingen vertel die de voetjes toch weer wat op de grond zetten. En die 4 waarheden deel ik graag ook eens in een artikel.
Marketing is geen snelle verkoop
Marketing gaat over bewustzijn, het gaat over het opbouwen van relaties met je doelpubliek. Het is normaal dat dit tijd kost, veel tijd soms. En het is pas wanneer je doelpubliek je vertrouwt, dat ze ook klant zullen worden. Dat bereik je dus niet met af en toe een post op Instagram.
De beste strategie is je eigen strategie
Het kan verleidelijk zijn om te kijken naar wat andere schoonheidsspecialisten en kappers doen en te kopiëren.
Maar tenzij hun doelgroep en aanbod hetzelfde zijn als dat van jou op exact hetzelfde moment in de carrière, verspil je je tijd.
Natuurlijk mag je je wel eens laten inspireren maar nooit kopiëren. Bepaal vooral je eigen pad en strategie en blijf die volhouden.
Je zal falen
Geen reactie op een advertentie? Uren tijd gestopt in een video die amper iemand bereikt heeft? Dat is natuurlijk niet leuk maar zou je net vooruit moeten helpen. Marketing draait om testen en uitproberen. Daarbij is falen is onvermijdelijk.
Belangrijk is dat je niet opgeeft maar ervan leert en weer verder gaat. Ik heb zoveel zaken mogen begeleiden bij hun marketing en het draait allemaal om testen, falen, optimaliseren en herhalen. Zo weet je op een bepaalt moment exact wat voor jou werkt en wat niet.
Niets zo sterk als organisch
Ik zeg regelmatig dat ik online advertenties prijs/kwaliteit een van de beste marketingmiddelen vind op de markt. Maar stel dat je een advertentie hebt lopen waarbij je doelgroep wordt gestuurd naar je instagram-account waar je de afgelopen maanden amper op hebt gepost en dus ook geen reacties zijn… Dat komt niet betrouwbaar over.
Ga dus eerst organisch te werk. Zorg dat je al wat mensen bereikt met je berichten en wees aanwezig. Dat in samenwerking met reviews en een herkenbare branding is al een mooie basis.
Zo, misschien ben je nu even met de voetjes op de grond gezet omdat je dacht dat het makkelijk was. Of omgekeerd, krijg je weer moed nadat je net geen reactie kreeg op een post.
Marketing draait vooral om volhouden, aanwezig zijn en herkenbaarheid.
Veel succes,
Vicky