In een vorig artikel vertelde ik je wat meer over hoe je marketing voor je salon kan aanpakken en ik gaf je er 3 ideetjes bij. Daar kreeg ik toen zulke fijne reacties op dat ik in dit artikel nog 5 extra marketingideeën met jou wil delen:
1 Doe eens een 24-uurs actie
Met een 24-uurs actie plaats je gedurende 24uur iets in de kijker bij je doelpubliek. Hierop kan je dan een leuke korting geven. Black friday is zo een typische 24-uurs actie die is overgewaaid vanuit de States. Maar je kan het ook in andere periodes inzetten. Bijvoorbeeld: “Koop vandaag een cadeaubon ter waarde van €50 en krijg er een ter waarde van €10 gratis bij”. Op die van €10 beperk je natuurlijk de geldigheidsdatum.
Zulke acties communiceer je de dag zelf via je online kanalen (Facebook, Instagram en je Nieuwsbrief).
LET OP! Hiervoor heb je best een grote en trouwe aanhang op social media nodig!
2 Dankjewel-actie voor bestaande klanten
Heel veel bedrijven focussen zich continu op acties voor nieuwe klanten. Bestaande klanten worden als “normaal” aanzien en daar wordt helaas maar weinig moeite voor gedaan. Af en toe eens een gemeende dankjewel wordt écht geapprecieerd door je klanten. Bedenk eens iets leuks om je klanten te bedanken. Dit hoeft niks groots of duurs te zijn.
Bijvoorbeeld een lekker extraatje bij de koffie of een upgrade van een behandeling. In je communicatie vertel je dat dit enkel en alleen voor je bestaande klanten geldig is.
3 Organiseer een wedstrijd op social media
Wedstrijden op social media werken altijd. Probeer wel de typische “Like-Share & Win” acties te vermijden. Daar trek je niet de juiste mensen mee aan. Maar je zou bijvoorbeeld een fotowedstrijd kunnen organiseren. Bedenk daarbij een hashtag en hang die op in je salon en communiceer die op social media. Vraag aan jouw klanten om een foto te nemen van hun nieuwe nagels, haar of product met de hashtag van jouw keuze (#herfstbijsalonX) De leukste foto maakt dan kans op een leuk cadeau. Deze actie organiseer je gedurende een maand.
4 Deel meer video’s
Op Facebook krijgt een video tot wel 135% meer organisch bereik dan een foto. Best wel de moeite waard om eens een video te maken. Geef bijvoorbeeld eens een rondleiding door je zaak of nog beter, ga zelf voor de lens zitten en vertel je kijkers wat meer over jezelf en je salon. Ook video’s met tips scoren altijd goed.
5 Maak slapende klanten weer wakker
Klanten die al een tijdje niet meer zijn langs geweest hebben soms maar een klein zetje nodig om opnieuw een afspraak bij jou te maken. Stuur je “slapende klanten” eens een speciaal mailtje of een kaartje. Je zou hier eventueel een kleine aanbieding in kunnen verwerken om hen te motiveren.
Veel succes,
Vicky