Ik merk dat bij de meeste salons de eerste drukte na de lockdown wat gaan liggen is. En daar waar veel salons klanten hebben bijgekregen, zijn er bij andere salons net klanten afgevallen waardoor er wel wat extra ruimte vrij is in de agenda.
Om een kleine boost te geven voor het aantrekken van nieuwe klanten geef ik je in deze blog 5 verschillende marketing-ideetjes.
Stimuleer en gebruik referenties
Vraag altijd aan tevreden klanten om een review te schrijven, dat kan misschien via jouw online afsprakenprogramma, je website of je social media en Google.
Daarna is het natuurlijk de bedoeling dat jij die referenties gebruikt in al je communicatie. Post ze op social media, plaats ze op je website en vermeld ze ook bij gedrukte reclame zoals flyers en folders.
Reviews kunnen ook tags in social media posts zijn. Maakt een klant bij jou een foto in je salon? Vraag dan zeker om te taggen zodat jij die post of story kan delen.
Werk samen met een goed doel
Goede doelen hebben het door de corona-crisis ook niet makkelijk. Doordat evenementen niet konden doorgaan bracht dat voor hen ook minder geld in het laatje. Maar er zijn natuurlijk heel veel mensen die een warm hart toedragen aan goede doelen. En net daarom kan een samenwerking leuk zijn.
Zo kan je bijvoorbeeld een bepaald bedrag per verkocht product of dienst schenken aan een goed doel dat je leuk vindt. Op die manier laat jij als ondernemer ook je goed hart zien, je trekt er nieuwe klanten of verkopen mee aan en ook het goede doel in kwestie krijgt een duwtje in de rug. Een win-win dus.
Vergeet niet om zulke samenwerkingen goed uit te denken én uiteraard: gebruik al je kanalen om dit te promoten.
Geef eens iets geks weg
Deze tip kan je op twee manieren bekijken. Enerzijds kan je een toffe win actie organiseren op social media of in je salon waarin je iets waardevol weggeeft.
Anderzijds kan je ook een leuke actie bedenken waar alle klanten mogelijk iets aan hebben.
En zoals je wel weet ben ik niet zo te vinden voor het geven van kortingen maar eerder voor extraatjes. Zo kan je misschien wel een kleine upgrade voor je diensten bedenken zodat klanten kennis kunnen maken met wat je nog allemaal doet. Of misschien kan je klanten wel stimuleren voor het boeken van een grotere behandeling omdat ze er tijdelijk een product(je) bij krijgen.
Maak een kennismakingsvideo
Video is een zeer goed middel om potentiele klanten meer over jezelf en je zaak te vertellen. Een bewegend beeld zegt zoveel meer dan foto’s op social media. Maak eens een video waarin je een rondleiding geeft in je zaak en wat je specialiteiten zijn. Vergeet ook niet om duidelijk uit te leggen hoe klanten een afspraak bij je kunnen maken
Maak gebruik van Instagram Reels
In deze video gaf ik al eens wat meer uitleg over wat Reels op Instagram juist is. En ik merk dat steeds meer salons deze manier van posten gebruiken. En dat is goed want het bereik van Reels is soms torenhoog!
Maar wat post je dan concreet?
Stel jezelf eens voor, vertel weetjes over bepaalde diensten en producten, vertel welke problemen jij kan oplossen etc… Ben je creatief? Maak er dan iets grappigs van, Reels met humor krijgen meer likes en dus ook meer bereik.
Succes,
Vicky