Wanneer je social media inzet voor jouw salon, dan is het de bedoeling dat je de balans zoekt tussen posts die je kanaal helpen groeien (nieuwe volgers bij krijgen), posts die het vertrouwen wint van die volgers. En als derde ook posts die van die volgers klanten maakt.
Wanneer je bijvoorbeeld te veel ‘verkoop-posts’ plaatst, dan focus je te weinig op het werven van nieuwe mensen en droogt na een tijd je resultaat op. Maar focus jij je vooral op het aantrekken van nieuwe volgers, dan merk je dat daae moeilijker verkoop uit komt.
Om je wat op weg te helpen, heb ik hier 9 ideetjes binnen de categorieën: groei, vertrouwen winnen en verkoop.
1. Posts die je helpen groeien
Deze posts zorgen voor meer bereik en nieuwe volgers. Let op: weet dat je met Reels en carrousels sneller nieuwe mensen bereikt dan met ‘gewone’ foto’s of stories.
Deel een veelgestelde vraag
Beantwoord een vraag die je vaak krijgt in het salon. Dit is waardevolle content waar veel mensen iets aan hebben. Durf hier ook echt specifieke problemen te benoemen zoals vet haar of acné. Let op! Het is niet de bedoeling dat je hier direct reclame maakt voor een behandeling of product.
Doe mee aan een trend
Hou trends en populaire muziek in de gaten en durf daar een leuke kwinkslag voor jouw salon aan geven. Zo leren nieuwe volgers je op een laagdrempelige manier kennen.
Deel een persoonlijk moment
Laat een grappige of spontane moment zien in het salon. Dit maakt jouw account menselijker en toegankelijker. Denk niet te ver, bijvoorbeeld: het kopje koffie als ideale start van de werkweek of een leuke compilatievideo van een teambuilding (met jezelf als 1 persoonsteam 😉 )
2. Posts die vertrouwen opbouwen
Deze posts zorgen ervoor dat mensen jouw expertise en persoonlijkheid leren kennen.
Stel jezelf voor
Laat zien wie er achter het salon staat en vertel iets persoonlijks. Dit mag je regelmatig opnieuw herhalen en kan je afwisselend in een carrousel of reel doen.
Deel een klantenervaring en voor-en na
Vertel geen technisch verhaal bij een voor-en na foto maar wel het verhaal van je klant. Hoe kwam de klant binnen, wat was het probleem of de vraag van je klant? Wat deed jij (kort) om dit op te lossen. En hoe blij is de klant met het resultaat. Dit doe je ook wanneer je een review van een klant deelt. Vertel er de juiste context bij.
Laat je expertise zien
Benoem problemen van je potentiële klanten, laat zien dat jij expert bent om die problemen op te lossen door kennis te delen zonder te veel reclame te maken. Hier trappen we dikwijls in de val om direct over producten en diensten te praten terwijl de klant eerst wil weten of je er wel echt iets van kent.
Voorbeeld: ‘Waarom verliest je haar z’n glans?’ of ‘Waar komt pigmentatie vandaan?’
3. Posts die verkopen stimuleren
Deze posts maken het aantrekkelijk om een behandeling of product te kopen.
Behandeling in de kijker
Leg kort uit hoe een behandeling werkt, voor wie dit geschikt is en welk resultaat het geeft. Vergeet niet: herhaling werkt. Het is niet omdat je een keer over een behandeling post, dat je klanten plots toestromen. Vertel regelmatig over diezelfde behandeling op verschillende manieren en in verschillende formaten (story, reel, carrousel, gewone foto etc…)
Product in de spotlight
Vertel voor wie of welk probleem dit geschikt is, en vertel vooral ook hoe ze dit moeten gebruiken.
Let op: probeer typische productfoto’s (die je vaak ziet bij leveranciers) te vermijden, die roepen ‘RECLAME’ en daar kijkt niemand met volle aandacht naar. Maak je foto’s zelf of nog beter: vertel erover in een Reel.
Beantwoord veelgestelde vragen
Net zoals de veelgestelde vragen bij het stukje ‘groeien’ maar dan specifiek over bepaalde behandelingen en producten. Denk simpel, zoals: ‘Hoe lang zit ik voor deze balayage bij de kapper?’ Of ‘doet zo’n peeling pijn?’
Wissel deze soorten posts regelmatig af om een goede balans te houden tussen groei, vertrouwen en verkoop. En vergeet niet om actief te reageren op reacties van volgers. Zo blijft de betrokkenheid hoog!
Wil je graag veel meer inspiratie voor social media posts? Schrijf je dan in voor mijn webinar: Social media inspiratie.
Veel succes,
Vicky