Wanneer je van start gaat met je eigen zaak is elke klant welkom en geen enkele taak je te veel. Langzaamaan raakt je agenda voller en voller en ben je trots op die gezellige drukte.
Maar op een gegeven moment voelt die drukte misschien niet meer zo gezellig aan. Je klantenbestand blijft groeien en je hebt het moeilijk om nee te zeggen. Misschien hebben jij en je salon wel last van groeipijn?
Hoe sneller je groeipijnen herkent, hoe sneller je ze kan aanpakken.
De symptomen:
* De wachttijden voor klanten worden langer en langer
* Je hebt geen tijd meer voor administratieve taken of aan je zaak werken
* Je hebt het gevoel dat je veel brandjes moet blussen
* Je vergeet al eens bestellingen waardoor producten op zijn
* Er worden meer fouten gemaakt
Dit zijn slechts enkele symptomen van een bedrijf dat te snel groeit. Er zijn een heleboel dingen die deze ongecontroleerde groei niet kunnen bijhouden. Maar wat kan je doen om deze groeipijnen te voorkomen of aan te pakken?
Denk na over personeel
Misschien is het tijd om een (eerste) werknemer aan te nemen. Er zijn tal van mogelijkheden: halftijds, voltijds, interim, flexi-job of zelfstandige basis. Welke optie je ook kiest, denk er goed over na of leiding geven iets voor jou is. Maak een goede kostenberekening en een plan van aanpak.
Kies welke diensten prioriteit krijgen
Geen zin om een werknemer aan te werven? Dan kan het helpen om te bekijken of een klantenstop kan helpen. Desnoods hanteer je die stop een bepaalde diensten. Bijvoorbeeld geen extra wekelijkse brushings of pedicures meer.
Ook kan je nadenken om definitief met bepaalde diensten te stoppen zodat je meer kan focussen op de dingen die je leuk vindt en die meer winst opleveren. Ook hiervoor is het slim om een kostprijsberekening te maken zodat je direct de juiste diensten kan vinden.
Geef taken uit handen
Bekijk eens of je bepaalde taken kan automatiseren (zoals het maken van afspraken, stocktelling…) of uitbesteden. Zo bestaan er virtuele assistentes die je helpen bij administratie, kan je nadenken over een poetshulp of een deel van je marketing uitbesteden.
Dit zijn dingen die vaak op het eerste zicht duur lijken omdat je het zelf kan doen maar besef dat jouw uurtarief als zaakvoerder duurder is 😉
Veel succes,
Vicky