fbpx

Online huid/haar-advies. Hoe pak je dat aan?

De afgelopen maanden zijn we met z’n allen veel meer online beginnen werken. Plots waren er webinars, Facebook en Instagram live-sessies, webshops en kwamen er nog nooit zoveel posts online op social media.

En ook (product)advies voor huid en haar wordt stilaan meer online aangeboden. Super interessant natuurlijk want zo kan je nog meer klanten aantrekken en adviseren.
Maar hoe pak je dat online advies aan? Wel, daar moet je een aantal keuzes voor maken.

Betalend of niet betalend?
Let’s talk money first! Sommige salons bieden een uitgebreid adviesgesprek reeds aan op hun prijslijst. Betalend dus. Vaak wordt dit bedrag dan in mindering gebracht bij de aankoop van producten.
Moet een online advies dan ook betalend zijn? Dat hangt wat af van de normen die jij voor jouw zaak hebt. En misschien past een klein bedrag daar dan wel bij.
Het nadeel: de kans bestaat dat je dan iets minder aanvragen voor advies krijgt.
Het voordeel: Het advies dat je geeft wordt serieuzer genomen met vaak meer verkoop als gevolg.

Geef je gratis advies? Benadruk dan zeker de waarde van dit advies zodat klanten daar wel op een goede manier mee omgaan.

Live of geautomatiseerd?
Nu even praktisch. Het allermakkelijkste is live-advies. Je prikt een moment in je agenda en belt elkaar op voor een videochat. Dit is uiteraard ook de meest persoonlijke manier van adviseren.

Maar je kan het ook (semi)automatiseren. Dit doe je door bijvoorbeeld een online vragenlijst te laten invullen. Ik zag ook al een soort van ‘quiz’ waarbij de antwoorden leiden naar een pagina met daarop de ideale producten. Dit is iets waar je websitebouwer je zeker bij kan helpen.

Van tijdelijke aard of permanent?
Nog iets waarop je je manier van werken moet afstemmen. Ga je dit na de coronacrisis blijven aanbieden of ligt daar je focus niet?
Zoja, dan kan je meer tijd (en geld) investeren in de juiste systemen die leuk werken.
Is dit eerder van tijdelijke aard, dan kan je ervoor kiezen om eerder snel iets op te zetten waarbij je klant een vragenlijst invult, wat foto’s stuurt en je live advies geeft bijvoorbeeld.

Vergeet niet op te volgen
Tot slot, volg je klant op. Als je dan dat advies gegeven hebt is het natuurlijk aan de klant om daar iets mee te doen. Helaas zijn er veel mensen die dit advies uit gemakzucht naast zich neerleggen. Hoe leuk zou het zijn mocht die klant bijvoorbeeld nog een mail met een samenvatting krijgen of, nog leuker, een kaartje met daarop het juiste productadvies…
Laat ook na het advies iets van je horen.

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.