Heb jij ook wel eens het gevoel dat je alles doet om je klanten tevreden te stellen? Vaak met veel bochtenwerk of gepieker als gevolg? Dan is het misschien tijd om even stil te staan bij wie de baas is in je bedrijf, jij of je klant?
Ik bedoel maar, JIJ zet de toon op elke manier in je salon. Van hoe ze afspraken maken, hoe ze jou en je medewerkers behandelen, hoe ze met je communiceren en hoe jij ze van dienst bent. En dit natuurlijk ook op vlak van aanbod, prijsstelling, planning etc…
Ik merk dagelijks dat er té veel ondernemers zich laten meeslepen in de wil van de klant. Stel dat je twijfelt om je prijzen te verhogen omdat klant Huppeldepup misschien zal wegblijven… Dan laat je die klant bepalen hoe jij je zaak moet runnen. Je laat je klant bepalen hoe en hoeveel geld je moet verdienen. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou er niet van dat iemand wil bepalen hoeveel ik moet verdienen.
Een sterk merk stelt ook grenzen
Je kent het gezegde ‘Klant is koning’ vast wel… Maar jij bent Keizer. Jij bent degene die een concept heeft bedacht en dit heeft uitgewerkt tot een mooi salon. Wanneer je je grenzen niet duidelijk aangeeft, ga je ook je eigen concept voorbij.
En wanneer de omlijningen van je concept vervagen, zal ook je positie in de markt minder duidelijk zijn.
Even terug naar dat prijsvoorbeeld van klant Hupeldepup. Stel dat je je prijzen niet zou verhogen, dan ga je op de een of andere manier wel aan kwaliteit moeten inboeten om toch goede marges te behouden. En zo zorgt klant Hupeldepup er misschien voor dat in de toekomst je doelgroep minder tevreden zal zijn over jouw concept.
Moet ik dan GEEN rekening houden met mijn klanten?
Ja en nee… Wanneer je nadenkt over je concept, dan wil je natuurlijk dat daar een doelgroep voor is. Daar doe je marktonderzoek voor. Die groep mensen zal helemaal weg zijn van je concept en graag aan jouw voorwaarden komen.
Maar je mag je niet in bochten wringen om toch maar klanten te behouden die misschien niet écht binnen je doelgroep vallen.
Dus, met andere woorden:
Waar liggen jouw grenzen?
Wat heb jij te bieden? Hoe kunnen klanten bij je terecht en vooral: wees baas in je eigen zaak 😉
Wil jij graag meer weten over het stellen van grenzen? Hoe je moet omgaan met no-shows, klachten en andere lastige situaties? Volg dan zeker eens het webinar: ‘Omgaan met lastige situaties’