Tegenwoordig is een eigen website voor jouw zaak niet meer weg te denken. Je eigen online stekje dient dan ook als uitvalsbasis voor andere sociale mediakanalen en zorgt er voor dat potentiële klanten meer informatie over jou en jouw zaak kunnen vinden.
Echter kom ik regelmatig een website tegen waarvan ik denk: Oei, daar gaan niet veel nieuwe klanten uit komen.
Een eerste indruk van een website is zoals een eerste indruk face-to-face. Na enkele seconden vorm je je een bepaald beeld (goed of slecht) en beslis je of je op de website blijft of niet.
Als je geen nieuwe klanten aantrekt met jouw site dan is de kans groot dat de eerste indruk niet zo best is. Met andere woorden, jouw bezoekers klikken na enkele seconden weer weg en navigeren naar de website van de concurrentie.
Waarom klanten wegklikken van jouw site:
- Niet leesbaar op mobiel
Meer en meer mensen gebruiken hun smartphone om snel iets op te zoeken. Bijvoorbeeld een adres of telefoonnummer in de buurt.
Het is dan ook belangrijk dat, als ze op jouw website komen, jouw website leesbaar is op alle mobiele apparaten. Is de website niet makkelijk leesbaar, dan zijn ze zo weer weg.
Ohja, Google heeft vanaf 21 april 2015 beslist om de ranking van niet-mobielvriendelijke websites aan te passen. Is jouw website dus niet aangepast, dan zak je in de ranking van Google!
- Lelijk/ouderwets design
Gaat jouw site al een tijdje mee? Dan is de kans groot dat het design een beetje ouderwets is geworden.
Het design van jouw site zorgt ervoor dat er meer mensen doorklikken naar belangrijke pagina’s. Spreekt het design de bezoeker niet aan? Dan is die ook heel snel weer weg.
Ga voor een rustig en “clean” design zonder te veel fluo kleuren en flikkeringen. Dat is fris én overzichtelijk voor jouw bezoekers.
- Véél te veel tekst
Ik begrijp dat je veel info wil meegeven over jouw zaak. Maar een groot tekstblok op jouw homepagina is niet iets waar bezoekers op zitten te wachten.
Vermeld liever wat jou uniek maakt. Maak gebruik van foto’s en als je het toch écht niet kan laten om veel neer te schrijven, gebruik dan voldoende witruimte zodat het overzichtelijker wordt.
- Je ziet er niet betrouwbaar uit
Als klanten je niet vertrouwen, gaan ze niet bij jou kopen. Logisch toch?
Wanneer jouw website geen betrouwbaarheid uitstraalt, is dat een grote boosdoener voor jouw zaak!
Hoe kan je er betrouwbaar uitzien?
Gebruik foto’s, vermeld duidelijk contactgegevens, referenties van klanten…
- Er is geen “call to action”
Een call to action zorgt ervoor dat bezoekers actie ondernemen. Bijvoorbeeld door online een afspraak vast te leggen, zich inschrijven voor jouw mailing etc…
Met een call to action wijs je jouw bezoekers de weg zodat ze doorklikken op jouw website en dus langer blijven om jou beter te leren kennen.
Veel succes!
Vicky