fbpx

Wat je absoluut NIET moet doen als je een zaak runt

Ik merk het vaak bij de zaken waar ik langskom maar ook bij mezelf (ahum), bij het runnen van een bedrijf sluipen slechte gewoonten er maar al te vaak in. Van overwerken tot alles te persoonlijk nemen. En het is een echte uitdaging om slechte gewoonten uit jouw drukke leven te weren.

Daarom heb ik eens een lijstje gemaakt met dingen die je NIET moet doen als je een bedrijf runt.

 

  1. Wees niet te hard voor jezelf

Realiseer je dat niemand perfect is en dat er altijd fouten worden gemaakt. Het leven is kort dus het is niet nodig om jezelf of jouw bedrijf altijd zo serieus te nemen.

Je zal dingen uitwerken, en geloof er in dat die zullen slagen. Dus stop met de grootste criticus te zijn voor jezelf en geef jezelf eens een schouderklopje voor wat je al hebt bereikt.

 

  1. Voel je niet schuldig

Je bent geen superheld en klanten verwachten niet dat je 24/7 beschikbaar bent (al lijkt het soms wel zo). Hou je aan jouw openingsuren en werk tijdens die uren zo efficiënt mogelijk.

Schakel op vrije dagen de knop om en geniet van weekends zonder je schuldig te voelen.

 

  1. Raak niet verslaafd aan je werk

Na een lange werkdag nog je administratie, marketing en bestellingen doen? Oké maar let op dat je dat dit geen gewoonte van elke dag wordt. Rek elke week een aantal uren in jouw agenda uit (bijvoorbeeld elke maandagnamiddag) om enkel op die dag alle extraatjes te doen. Op die manier kan je je écht focussen op die taken.

En over focussen gesproken, niemand kan zich uren aan een stuk door concentreren. Neem dus regelmatig een pauze, je lichaam én jouw creativiteit zullen je dankbaar zijn.

 

  1. Stop niet met leren

In de beauty- en lifestylesector is stilstaan achteruitgaan. Opleidingen en cursussen volgen zou hoog op jouw prioriteitenlijstje moeten staan. Zeker als je de concurrentie voor wil blijven.

Neem ook elke week even de tijd om online research te doen en bij te leren. Dit hoeft trouwens niet altijd rechtstreeks met jouw zaak te maken te hebben. Van nieuwe dingen te leren krijg je altijd nieuwe energie.

 

  1. Laat je niet neerhalen

Het lijkt wel of je van sommige klanten alleen maar stress krijgt. Je krijgt het gevoel dat ze over je heen lopen. In principe zijn alle klanten een uitdaging, ook de lieve klanten. Alles heeft te maken met hoe jij reageert op situaties.

In plaats van je te laten neerhalen probeer je best zo positief mogelijk op de situatie te reageren. Een beetje assertiviteit kan geen kwaad. Achteraf voel je je “on top of the world”.

 

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.