Moederdag is nog maar nét achter de rug en hier ben ik al met de ideetjes voor Vaderdag. Dit jaar zetten we onze papa’s op 12 juni (In Nederland 19 juni) in de bloemetjes. Alhoewel bloemetjes misschien niet het ideale cadeau zijn voor onze mannen.
Ik start dit artikel met 3 Vaderdagtips voor jouw salon én daarna een kleine marketingplanning om zoveel mogelijk Vaderdagcadeautjes te verkopen.
Wedstrijd: Waarom is jouw papa een superpapa?
Organiseer een wedstrijd op Facebook: Laat jouw fans vertellen op hun profiel waarom hun vader een échte superpapa is. Verzin hierbij een leuke hashtag die ze bij hun verhaal moeten plaatsen om deel te kunnen nemen aan jouw wedstrijd bijvoorbeeld: #VaderdagsalonX
(Psst: voor Moederdag stelde ik iets gelijkaardigs voor en dat was een groot succes!)
Trigger de koper op een leuke manier
Wie koopt Vaderdagcadeau’s? Juist, de moeders. Je moet dus hén een trigger geven om een cadeautje te kopen voor Vaderdag. Plaats een kleine producten op jouw toonbank zodat ze snel iets kunnen meenemen en vergeet niet om er een leuke boodschap bij te plaatsen.
Bijvoorbeeld voor een handcrème: “Je maakte zijn hart al warm, nu is het tijd om die handen wat zachter te maken”
Stel een mannenkit samen
Een cadeaubon is handig om cadeau te geven maar vaak ook zooo saai. Maak een mannenkit met een biertje, een (klein) product en een cadeaubon voor een van jouw diensten.
Veel leuker om te geven én om te krijgen.
Mijn ideale marketingplanning voor Vaderdag 2016 ziet er zo uit:
17 mei: Op 12 juni is het Vaderdag + Aantal voorstellen voor cadeautjes
23 mei: FB: Leuke Quote over Vader
2 juni: Mailing naar klanten
5 juni: FB: Nog exact 1 week tot Vaderdag! + Foto van product/ dienst en uitleg erbij
9 juni: FB: Nog geen Vaderdagcadeau? Kom dan snel langs voor product x
12 juni: FB: Fijne Vaderdag!
(Voor de Nederlandse salons: Schuif deze planning een weekje op)
Vergeet niet om bovenstaande voorbeelden niet te combineren met andere dingen en “entertainment” op jouw Facebookpagina zodat het geen Vaderdagpropaganda lijkt.
Wil jij graag jouw meer weten over hoe je een marketingplan schrijft? Volg dan zeker deze workshop.
Veel succes,
Vicky