Het aantal telefoontjes dat je dagelijks krijgt is immens. Je kan het wat inperken door online afspraken te aanvaarden maar voor veel klanten blijft een telefoontje de makkelijkste manier om bij jou een afspraak te maken. Goede telefoonmanieren lijken misschien logisch maar de dagelijkse praktijk leert me dat hier toch nog wat aan bijgeschaafd kan worden. Daarom mijn 4 tips in dit artikel:
1. Laat de klant niet wachten
De telefoon direct na het eerste belsignaal opnemen kan wat schrikwekkend zijn voor je klant maar te lang laat je hem best ook niet overgaan. Wanneer je in behandeling bent en niet kan opnemen, is het handiger om direct je voicemail te laten horen (je telefoon afzetten of in vliegtuigmodus zetten). En vergeet niet om zo snel mogelijk terug te bellen.
2. Smile!
Slechte dag? Dat kan je niet wegsteken wanneer iemand je belt, dat hoor je in je stem! Tover een glimlach op je gezicht, je volume en toonhoogte passen zich aan en je klinkt een stuk vrolijker (en klantvriendelijker).
3. Gebruik het mooiste woord dat er is (in de oren van je klant), de naam!
“Goedemorgen met salon x”, “Goedemorgen u spreekt met Anita” ,”Goedemorgen Anita” Dat.
Iemand’s naam gebruiken kan heel verbindend werken. Ook bij het afscheid nemen gebruik je hem best nog eens.
4. Noteer en dubbelcheck
Noteer steeds alle gegevens van je klant en dubbelcheck het moment van de afspraak nog eens alvorens het gesprek af te sluiten. Zo help je misverstanden de wereld uit!
Succes,
Vicky