Als (beginnende) saloneigenaar is het verleidelijk om je enkel bezig te houden met de creatieve en uitvoerende taken. Maar het is belangrijk om een solide basis te hebben als je je zaak wil laten groeien. Een basis in de vorm van een businessplan. Klinkt je waarschijnlijk saai in de oren maar een goed plan wijst je de weg naar succes.
Enkel en alleen het woord “businessplan” kan al wat intimiderend klinken, maar laat me je gerust stellen, het is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Ik heb in dit artikel een aantal essentiële onderdelen opgelijst:
- Overzicht
Alvorens je het kunt hebben over dingen als je budget en je marketingaanpak, geef je in je businessplan eerst een overzicht van je zaak.
Wat ga je precies doen? Wat is de structuur van je bedrijf? Wat is je missie en je visie? Met welke partners werk je samen? Meer info over je locatie enzoverder.
Vermeld hier ook je doelstellingen, waar wil jij staan over 1, 3 en 5 jaar?
- Producten en diensten
Uiteraard ga je in je businessplan ook een uitgebreide opsomming geven van je producten en diensten. Bij elk item schrijf je ook een korte beschrijving. Daarnaast vermeld je ook je prijsstructuur en op wat je jouw prijzen gebaseerd hebt.
- Verkoop en Marketing Plan
Goede producten en diensten aanbieden is een ding maar hoe ga je dat aan de man brengen? In de categorie verkoop en marketing maak je duidelijk welke strategie je gaat inzetten om je bekendheid te verhogen. Benieuwd hoe je dat juist aanpakt? Kom dan naar de workshop schrijf je eigen marketingplan.
- Markt analyse
Om potentiële klanten te bereiken, moet je ze eerst en vooral goed kennen. Maak een uitgebreide doelgroepanalyse om te weten waar je doelgroep aanwezig is en waar ze interesse in hebben.
Een marktanalyse gaat ook over je sector, wat zijn de nieuwe dingen die spelen, is er ruimte voor innovatie? Staan je klanten wel te wachten op jouw salon?
- Concurrentieanalyse
Er is in de beauty en lifestylesector enorm veel concurrentie. Alhoewel ik vind dat je je moet focussen op jezelf en je niet uit je lood mag laten slaan door concurrenten, is het toch belangrijk om ze te kennen en te weten waar ze mee bezig zijn. Vooral dan om te weten te komen hoe jij je kan onderscheiden van de rest.
- Financieel Plan
Dit deel van het businessplan bevat alle relevante financiële info van je businessplan. Niet alleen belangrijk voor wanneer je met je plan naar de bank stapt maar ook zodat je zelf een duidelijk overzicht hebt.
Som je uitgaven op en schat je inkomsten in. Waar ligt je breakeven punt en hoe snel wil en kan je financieel groeien?
Behandel dit deel met de grootste zorg, fouten kunnen je -letterlijk- duur komen te staan.
Als je het schrijven van een businessplan opdeelt in de bovenste stapjes, is het helemaal niet meer zo moeilijk om te schrijven.
Succes,
Vicky