Mijn vriend zegt me altijd: “Hoe minder je verwacht, hoe minder teleurgesteld of hoe blijer je achteraf zal zijn.” Niet direct mijn levensmotto maar het klopt wel. Hoe vaak is het wel niet voorgevallen dat je van iets heel veel verwacht en het achteraf tegenslaat. Denk daarbij aan die ene gehypte film die je eigenlijk niet wauw vond, of dat etentje in dat toprestaurant dat toch niet aan alle verwachtingen voldeed.
Hetzelfde geldt voor jouw klanten. Wanneer iemand jouw salon bezoekt, dan doet die dat met bepaalde verwachtingen. Het kan dus al snel voorvallen dat die klant teleurgesteld naar buiten gaat. Het lastige aan dat hele “verwachten” is dat we daar niet makkelijk over communiceren. Je klant zal je meestal niet komen vertellen wat ze exact verwachten van jou. Maar hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we aan de verwachtingen van klanten voldoen?
Wees eerlijk en helder over je diensten
Vertel op voorhand goed wat een bepaalde behandeling doet, wat er wel en wat er misschien niet in zit.
Laat je een voor en na zien? Vertel dan ook hoe die tot stand is gekomen. Is dit na een kuur? Heeft die klant een extra verzorging genomen na de kleuring?
Ook bij producten laat je het best weten wanneer de klant resultaat kan verwachten. Er belanden veel crèmes en olies achteraan de badkamerkast omdat de klant na een week geen resultaat zag.
Luister
Je kan simpelweg ook vragen naar de verwachtingen van je klant. Je begint altijd even met een adviesgesprek om te pijlen naar de verwachtingen en waarin jij een heldere uitleg kan geven. Maar ook tijdens en na de behandeling blijf je best goed luisteren zodat je eventueel nog kan bijsturen.
Doe eens iets wat de klant niet verwacht
Het is altijd leuk om iets aan het bezoek van je klant te koppelen waarover je op voorhand niet communiceert, puur om je klant te “verassen”. Probeer hier eens out of the box te denken. Je zal gegarandeerd goede punten scoren!
Veel succes!
Vicky