De laatste maanden valt het op. Meer en meer salons maken gebruik van video op social media. Dat het steeds belangrijker wordt is te merken door de opkomst van Instagram en Facebook stories en ook de live-mogelijkheden breiden uit. Wist je trouwens dat je met een video meer bereik krijgt van Facebook tegenover een post met een foto? Tijd dus om video in te zetten in jouw marketingplan. Maar ja, hoe begin je daar nu eigenlijk aan?
- Durf te posten
Goede video’s maken vraagt oefening, maar als je jezelf blijft vertellen dat die video niet goed genoeg is en dus niet online plaatst dan kom je eigenlijk geen stap verder. Door opnieuw en opnieuw video’s te maken en te posten geef je jezelf ook de kans om er in te groeien.
- Hou het kort
De best scorende video’s zijn meestal best kort (al geeft Facebook sinds kort meer bereik aan video’s die langer zijn dan 3 minuten). Let ook op dat je niet té veel reclame maakt want daar haken kijkers op af. Je wil natuurlijk dat ze je volledige video bekijken.
- Leer van anderen
Maar… ga niet vergelijken! Weet dat iedereen die nu populair is op Youtube gestart is met 0 abonnees en amper kijkers. Geef jezelf de kans om te groeien en leer van andere video’s. Hoe plaatsen zij de camera, hoe is het licht, komt er tekst in de video… Laat je inspireren!
- Stop camerastress
Het is niet erg dat je niet de meest fancy camera hebt. Tegenwoordig beschikken de meeste smartphones over een prima camera die je kan gebruiken voor je video’s. Ikzelf startte met een kleine fotocamera en ben sinds kort overgestapt op een groter formaat met een betere lens. Vergeet wel niet om je camera op een statief of een selfiestick te plaatsen. Het laatste wat je wil is trillend beeld.
- Vergeet de audio niet
Je hebt dan misschien geen fancy camera nodig, de audio is wel een heikel punt. Als je kijkers je niet kunnen verstaan, surfen ze weer verder. Test je audio goed, vermijd achtergrondgeluid en praat altijd veel luider dan je gewend bent. Je kan er ook voor kiezen om een externe microfoon te gebruiken.
- Kies voor simpele editing software
Ten slotte moet je je filmpje nog wat bewerken. Denk daarbij aan je logo in beeld brengen en hier en daar wat tekst plaatsen. Ga niet direct voor de meest high end video editing software. Die dingen kunnen zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ikzelf werk met Imovie, een programma die gratis op een Mac staat. Maar ik ben ook zeer tevreden over Filmora van Wondershare.
Meer weten over het maken van video’s? Dan is deze online cursus zeker iets voor jou!
Veel succes,
Vicky