Met Vaderdag voor de deur wil ik het eens hebben over de mannelijke salonklant. Met een markt die zich meer en meer richt op mannen (check de hoeveelheid reclame op tv voor nieuwe scheersystemen en crèmes voor mannen tegenover pakweg 10 jaar geleden), kan ook jouw salon niet achterblijven.
Wie zijn de kopers voor Vaderdag?
Juist, de vrouwen. Je vrouwelijke klanten zijn al overtuigd van je producten en diensten. Het is dan ook aan hén dat je een leuk productenpakket of een cadeaubon moet verkopen. Wist je dat 70% van alle mannenverzorgingsproducten gekocht wordt door vrouwen? Geef dan ook doorheen het jaar eens een staal mee voor een mannenproduct aan je vrouwelijke klant.
Hou het basic
Mannen houden niet van alle tierlantijntjes die vrouwen wel leuk vinden. Hou je marketing simpel en stoer. Dit geldt trouwens ook voor de inrichting van je zaak. Een vrouwelijke inrichting met posters van vrouwelijke modellen aan de muur schreeuwen niet meteen “Welkom mannen!”.
Geef goede uitleg
Mannen blijken zeer trouwe kopers van producten, op een voorwaarde: Dat je goed uitgelegd hebt hoe ze het moeten gebruiken. Net als vrouwen vinden mannen al snel dat een product niet werkt omdat ze niet weten hoe ze het moeten gebruiken.
Pas je diensten aan
Creëer bijvoorbeeld een “Just for men” menu zodat je mannelijke klanten direct weten dat je iets speciaal op hun maat hebt. Mannen laten kiezen uit je services die meestal op vrouwen zijn gericht is eerder verwarrend.
Veel succes,
Vicky