Ik hoor al eens: “Ik wil meer omzet uit verkoop halen dus ik neem die en die productlijn er nog bij”. Klinkt misschien logisch want, hoe meer producten je hebt, hoe meer je kan verkopen. Maar als het zo werkte zouden we allemaal een propvolle zaak met producten en diensten hebben toch?
Daarom in dit artikel, waarom je wel of juist niet je productassortiment moet uitbreiden.
Waarom wel:
Omdat er vraag is van de klanten
In de beauty-en lifestylesector zijn heel regelmatig trends waar klanten ook goed van op de hoogte zijn. Meegaan met die trends (op voorwaarde dat ze bij je zaak passen) toont dat je bezig bent met je zaak en is dus een goede reden om je assortiment uit te breiden.
Omdat je huidige klanten al kopen en op zoek zijn naar bijpassende producten.
Als je merkt dat een groot deel van je klanten al gewent is om bij jou te kopen, kan je je assortiment uitbreiden met (complimentaire) producten die je doelgroep dan waarschijnlijk ook zal aankopen.
Waarom niet:
Om de omzet te vergroten
Ik begrijp de denkwijze: “Hoe meer we hebben, hoe meer we kunnen verkopen” maar dat werkt helaas averechts. “Meer keuze” wil niet zeggen “Meer kopen”. Integendeel! Wanneer je je klanten keuzestress bezogt door het grote aantal producten, kopen die gewoonweg niet.
Omdat je denkt dat klanten snel “uitgekeken” zijn op je producten.
Ken je dat, dat klanten al eens zeggen: “Verkoop jij dat ook?”. Dat komt omdat klanten maar een heel klein percentage (+- 35%) van je producten zien als ze bij jou zijn. Het kan al eens helpen om bepaalde producten op een andere plaats te etaleren. Een groter assortiment is ook hier niet de oplossing.
Veel succes,
Vicky