Angst, ik heb het er al enkele keren in video’s en artikels over gehad. Het is heel normaal dat je je als ondernemer al eens angstig voelt. Het nemen van risico’s hoort nu eenmaal bij de job. De meest voorkomende oorzaak van angst is geld. Logisch, je moet dan ook voor je eigen loonbriefje zorgen.
Je bedenkt je dingen als: “Zal ik mijn facturen wel kunnen betalen?”, “ Zouden klanten die producten écht kopen?”, “Wat als niemand een afspraak wil boeken?”
Hoewel deze angstige gedachten normaal zijn, is het toch belangrijk om ze onder controle te houden. Het is door die gedachten dat je snel verkeerde beslissingen neemt.
Daarom bespreek ik in dit artikel de 3 meest voorkomende geldangsten van ondernemers.
- Angst om te investeren
Je kan geen salon runnen zonder het aankopen van de benodigde materialen. Dat is dan ook voor de meesten geen probleem. Maar om te groeien, moet je (geld en/of tijd) investeren. Denk daarbij aan innovative producten, werknemers, opleidingen, marketing…
Ja die dingen kosten geld en dat is zuur wanneer dat nu van je rekening gaat. Maar denk daarbij ook aan de lange termijn. Het levert je later ook wel op!
Tip: Stel jezelf de vraag: Hoe zal deze investering mijn salon beïnvloeden het komende jaar?
- Angst om teveel geld te vragen
Zeker bij starters is de angst groot om teveel geld te vragen voor hun diensten. Ik hoor dan dingen als “Maar ik heb nog niet veel ervaring”, ‘Ik ben pas gestart”, “de concurrentie vraagt X dus ik ga iets minder vragen”…
Het probleem is dan dat ze vaak (zonder het zelf te weten) zelfs onder de kostprijs van hun dienst gaan. Gevolg: Ze houden er niks aan over, erger nog, ze steken eraan toe.
Tip: Maak een goede berekening van je kostprijs en verkoopprijs. Als je weet wat het kost, is het makkelijker om je prijs te durven vragen.
- Angst om nee te zeggen tegen klanten
Stel, je doet niet graag manicures of je hebt een hekel aan watergolf. Dan vind ik dat je dat niet in je aanbod zou moeten opnemen. Maar toch slaat ook hier bij veel ondernemers de angst hen om het hart. Want: “Ik kan toch geen nee zeggen tegen klanten en dus geld laten liggen?” Dit is trouwens ook het geval bij succesvolle salons waarbij de agenda lijkt over te lopen. Je kan nu eenmaal niet alles.
Nee zeggen tegen klanten wil niet zeggen dat je daar geld mee verliest. Er is immers nog plaats voor een andere klant die wel in je doelgroep past. Of doordat je jezelf niet overwerkt ga je met meer energie aan de slag wat je meestal wel zal voelen in je verkoop.
Veel succes,
Vicky