fbpx

Salon Marketingtrends 2020

Met het nieuwe jaar voor de deur is het altijd leuk om te bekijken welke marketingmiddelen en methoden er in 2020 gebruikt zullen worden. Sommige marketingtrends zagen we al langer aankomen maar er zijn ook een aantal nieuwigheden bij voor de haar- en beauty sector.

Ik som de 4 belangrijkste marketingtrends op:

Personalisatie in marketing
De tijd van de “anonieme bedrijven” ligt ondertussen al ver achter ons. We kunnen ons niet langer verstoppen achter een logo maar moeten zelf als zaakvoerder op de voorgrond komen.
Maar ook in online marketing is de persoonlijke aanpak een winner. Denk daarbij aan simpelweg je klant aanspreken met de voornaam wanneer je je nieuwsbrief de deur uit laat gaan. Maar je kan ook verder denken:

Stuur bijvoorbeeld een mailing naar mensen die een bepaald product kochten met een specifieke tips daarover en een aanbeveling voor bijpassende producten.

Ook op social media zal je een beter resultaat krijgen wanneer je advertenties nog meer richt naar specifiekere doelgroepen. Denk maar aan een advertentie over een bepaalde dienst naar mensen die een pagina op je site over die dienst bezochten.

Wil je hier meer over weten? Kom dan eens langs bij de workshop over adverteren op social media.

 

Chatbots
Ken je dat, je surft naar een website en rechts onderaan verschijnt er een klein chatschermpje waarbij je een vraag kan stellen aan medewerkers van desbetreffend bedrijf.

Ja maar daar heb ik geen tijd voor… Dan is een chatbot de oplossing.

Een chatbot is een geautomatiseerde versie van zo een chatscherm. Je leert een soort van chatrobot om antwoord te geven op veelgestelde vragen. (Wat zijn je prijzen, wanneer is je zaak geopend?, welke producten kan je me aanraden?…)

Degene die aan het chatten is met de robot stelt een vraag waarop deze een geautomatiseerd antwoord teruggeeft. Maar er is meer! Zulke chatbots worden slimmer en slimmer en zoeken zelf ook naar antwoorden voor vragen. Op die manier zou tegen 2021 maar liefst 15% van alle klantenvragen volledig automatisch afgehandeld worden. Handig!

 

Video
Hier ben ik weer met video. Ik vertelde o.a. in dit en dit artikel al over hoe je video kan inzetten voor de marketing van jouw zaak. En dat video’s op social media voor 135% beter scoren dan “gewone” foto’s weet je ondertussen ook al.  Maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat video’s van groot belang zijn bij de aankoop van producten.


Laat je klanten in korte video’s (denk maar aan de stories op Instagram en Facebook) zien hoe ze jouw producten kunnen gebruiken en vertel hen wat de resultaten zijn die ze mogen verwachten.

 

Micro influencers
De laatste trends is influencermarkting. Maar dan nét een tikkeltje “kleiner”.
Bij influencermarketing werk je samen met bekende personen (denk maar aan tv persoonlijkheden en mensen met een giga aantal volgers op Instagram). Voor jou reclame maken doen ze natuurlijk niet zomaar. Je betaald er vaak best wat geld voor. En de doelgroep die je bereikt is vaak zo groot dat het merendeel daarvan geen potentiële klanten voor jouw salon zijn.

Met micro influencers zit dat anders. Dat zijn mensen die “bekend” zijn in jouw eigen regio. Of klanten die jou op handen dragen. Zulke mensen inzetten om producten of diensten te promoten voor jouw salon zal je enerzijds minder kosten, je bereikt waarschijnlijk ook gerichter je doelgroep in jouw regio.

Zo, dit waren in een notendop 4 marketingtrends voor 2020. Welke ga jij inzetten?

Succes,
Vicky

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.