Heb jij het wel eens meegemaakt dat iemand je een verhaal vertelt en jouw gedachten ongemerkt afdwalen? Logisch, we bezitten tegenwoordig het concentratievermogen van een goudvis (letterlijk) en dus dwalen we snel met onze gedachten af wanneer de ander met niet ter zake doende details op de proppen komt.
En dat is een heel groot probleem, want als wij dat zelf voelen, voelt onze klant dat ook wanneer we advies geven.
Tijdens een adviesgesprek hoor ik dikwijls vrij lange verhalen waarbij de “verkoper” op dat moment veel details vertelt in vaktaal. De vaktaal maakt het moeilijk verstaanbaar voor de consument en doordat het verhaal langdradig wordt zal ook de kans op verkoop afnemen. Daar sta je dan met al die moeite.
Bedenk wat écht belangrijk is voor jouw klant
En stem de lengte van jouw verhaal daarop af. Je klant heeft geen boodschap aan argumenten die voor hem of haar op dat moment niet belangrijk zijn. Die hoef je in eerste instantie ook niet te vermelden.
Zo zou je je verhaal in slechts 3 zinnen moeten kunnen vertellen.
Dus, houd je verhalen vooral kort en overzichtelijk. Weid niet onnodig uit. Je overtuigt evenmin door vaktaal en allerlei feitjes te melden. Dit werkt over het algemeen verwarring in de hand.
Tip: probeer nadat je een voordeel van het product hebt benoemt ( “Zal je fijne lijntjes laten verdwijnen” of “Je haren zullen gezonder en glanzender zijn”) is het slim om een vraag te stellen. Als het even meezit gaat de klant je dan zelf vertellen waarom hij jouw product of dienst nodig heeft.
Succes,
Vicky