De maanden mei en juni zijn voor veel salons drukke maanden met vaak (over)volle agenda’s. Dat is natuurlijk super fijn. Niets zo leuk als een goed draaiende zaak. Maar dat wil ook zeggen dat je op dat moment met je services aan een soort van “verdienplafond” zit. Doordat je agenda vol zit kan je met je services niet meer verdienen dan je nu doet.
Wil je meer omzet draaien, zal je moeten verkopen.
En daar knijpt voor velen het schoentje. Want verkopen wordt vaak gezien als “iets aansmeren” en er is vaak een soort van angst rond heel het verkoopgebeuren. Daarom wil ik je in dit artikel een aantal inzichten geven waarom je jezelf absoluut niet mag tegenhouden om te verkopen.
Het is egoistisch om je producten niet aan te prijzen
Klanten komen niet alleen bij jou voor een behandeling. Ze komen ook voor jouw expertise, voor jouw advies. Dat advies niet geven omdat je denkt opdringerig te zijn is egoistisch. In dat geval kan de klant inderdaad naar de supermarkt want daar krijgen ze ook dat advies niet! Geef elke klant advies, opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Je producten en services hebben hun waarde
Het meest gehoorde excuus om niet te verkopen is: “Mijn producten zijn wat aan de dure kant”. Stel jezelf eens de volgende vraag: Sta jij voor 100% achter de producten die je verkoopt en besef je waarom die een bepaalde prijs hebben?
Je klanten kopen niet een potje crème of een verzorgende haarolie. Ze kopen een mooie stralende huid of mooi glanzende en sterke haren. Ze kopen meer zelfvertrouwen. Ze kopen misschien wel enkele jaartjes jonger…
Besef wat de waarde is van je producten en services, dat maakt het makkelijker om ze te adviseren.
Onderschat je klant niet
Het is niet omdat iemand slecht gekleed binnenkomt dat die je producten niet kan betalen. En het is niet omdat iemand nooit make-up draagt of het haar al 10 jaar hetzelfde heeft, dat die eens niet van gedachten kan veranderen.
Onderschat je klanten niet en denk vooral niet in hun portemonee. Zij zullen wel zelf beslissen of ze het product al dan niet kopen, niet jij.
Veel succes,
Vicky