fbpx

Hoe beslis je het best over een investering?

Ik krijg vaak de vraag wanneer het slim is om te investeren in bijvoorbeeld een nieuw toestel, interieur of productlijn. Ik zie ook regelmatig dat een investering die in het verleden gedaan is, toch niet de verwachte resultaten heeft behaald. Achteraf bekeken was die beslissing om te investeren in iets nieuws toch wat snel en niet genoeg doordacht genomen.

Zeker wanneer we het over enkele duizenden euro’s hebben kan het je in financiële onzekerheid brengen en dat mag uiteraard niet de bedoeling zijn.

Maar omgekeerd kan ook, stel dat je nu een enorme kans laat liggen doordat je een bepaalde investering niet doet? Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips om een doordachtere beslissing te kunnen nemen.

Om zekerder te zijn van de return van je investering bekijk ik het graag op 2 niveaus:
Op financieel niveau en op marketing niveau.

 

Financieel
Welke gevolgen zal deze investering hebben op jouw financiën? En op welke termijn betaald het zichzelf terug?
Start met het berekenen van hoeveel klanten of behandelingen je nodig hebt om je investering terug te verdienen, lijkt dat aantal je haalbaar?

Daarna bekijk je welke invloed deze investering heeft op je cashflow. Maak hiervoor een duidelijke cashflowplanning op zodat je weet hoe lang je deze investering zal “voelen” in je portemonnee. Vergeet hier ook niet de kosten van de promotie van deze investering te tellen. Een nieuwe behandeling heeft marketing nodig en misschien wil je je nieuwe interieur

 

Marketing

Zijn je huidige klanten ook de doelgroep voor deze investering? Het is namelijk makkelijker om iets nieuws te promoten bij je bestaande klanten dan dat je op zoek moet naar nieuw cliënteel. Wie is exact jouw klant hiervoor en waarom zou die hierin mee moeten stappen?

Hoe zou je deze investering in de markt zetten? Weet dat “eens posten op Facebook” lang niet voldoende is. Schrijf al een marketingactieplan uit zodat je ook daar een duidelijk beeld over krijgt.

 

Wanneer je zowel over het financiële plaatje als over het marketingverhaal een duidelijk beeld hebt én het ziet er allemaal nog veelbelovend uit? Dan houdt niks je nog tegen om deze investering aan te gaan.

 

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.