Wanneer ik vraag waarom klanten naar je salon moeten komen hoor ik het vaakst: “Wij bieden een goede service”. Maar ja, wat is een goede service? En waarin is jouw service dan beter?
Ik geloof dat, als je je wil onderscheiden van andere salons door het geven van een goede service, die écht wel over the top goed moet zijn. Anders is het gewoon service en niet iets waarmee je je kan onderscheiden. In dit artikel 3 dingen waaraan service moet voldoen.
Continu
Als eerste moet service altijd hetzelfde zijn. Voor de ene klant de jas aannemen en wanneer het druk is de andere klant z’n jas zelf laten weghangen is iets wat gewoonweg niet kan. Ofwel kies je voor een bepaalde service (drankjes aanbieden, jas aannemen, tijd nemen voor een intakegesprek…) en doe je die altijd en bij iedereen ofwel doe je ze niet. Want wanneer de klant bij het vorige bezoek een service kreeg en nu niet, voelt die zich al snel tekort gedaan.
Persoonlijk
Het zit ‘m allemaal in de details. Hoe beter jij je klant kent, hoe persoonlijker je service kan zijn. Onthoud het favoriete drankje van je klant (“Je had je koffie het liefst met een beetje melk hé?”), Doe iets rond de verjaardagen en noteer alle belangrijke details over het leven van je klant zodat je de volgende keer het gesprek kan verderzetten.
Verrassend
Doe iets extra wat de klant niet verwacht. En dat zou dus meer moeten zijn dan de “standaard service” van goed advies geven en attent zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een kennismakingspakketje voor nieuwe klanten, een mooie kaart waarop je persoonlijk productadvies schrijft, een handgeschreven kaartje met Kerst.
Veel succes,
Vicky