fbpx

Hoe je emotie uit je prijzen haalt.

Ik denk dat een groot aantal ondernemers elk jaar in januari een prijsverhoging doorvoert. Anderen doen dat dan weer in andere maanden van het jaar. Wanneer je je prijzen ook aanpast, er komt toch altijd een soort van vreemd gevoel bij kijken. Ik merk zelfs dat veel ondernemers angstig zijn rond de periode van een nieuwe prijsbepaling.

En die angst en emotie laat zich soms net zien in die prijzen. Dat is jammer want het is misschien daardoor dat je het financieel wat lastiger hebt.

Bij het bepalen van prijzen laat je dus liefst je emotie achterwege en probeer je zo rationeel mogelijk te denken. Niet simpel. Daarom geef ik je in deze blog een paar tips.

 

Werk andersom
Ik merk dat er vaak gezegd wordt: ‘Ik betaal al mijn facturen en wat er dan overblijft, is mijn loon’ Eigenlijk komt het er dan op neer dat je prijzen altijd standaard te laag zijn. Want ze houden geen rekening met een correcte verloning.

Tijdens een kostprijsberekening stop ik het loon steeds al bij de eerste stap: de vaste kosten.
Zo ben je zeker dat de uiteindelijke prijs die je uitkomt ook écht compleet is.

Door dit zwart op wit te berekenen en jezelf op die manier op de eerste plaats te zetten, zal je merken dat je ook vanzelf meer achter je prijzen staat. Het is minder ‘uit de lucht gegrepen’ op die manier.

 

Doe alsof het een bedrijf van een vriend is
Stel dat jouw prijslijst eentje is van een goede vriend. Zo iemand die je écht het allerbeste toewenst. Dan zeg je toch ook ‘komaan je bent dat waard!’ of misschien zelfs ‘kom kom, doe daar nog maar wat bij’.

Wel, waarom geef je dat advies aan iemand anders maar niet aan jezelf?

Wanneer je dus je kostprijsberekening maakt, kijk dan eens op die manier naar je nieuwe prijslijst. Vooral: gun het jezelf 😉

 

Denk aan het resultaat
Een andere manier om naar je prijzen te kijken is niet alleen naar hoe lang je ermee bezig bent of wat je verbruiksproducten kosten maar ook naar het resultaat.
Dit is ook hoe klanten naar je prijslijst kijken: ‘Wat is het resultaat dat ik koop?’

Klanten kopen bijvoorbeeld een egalere huid, een jongere uitstraling of een glamourlook.
Zet je prijzen dus ook daarnaar. Want dat resultaat is hen veel waard.

 

Nog een wijze om het te bekijken: Als je klant een kleedje koopt, dan koopt ze misschien wel een zelfzekere uitstraling. Dat kleedje koste €120 en draagt ze 4 keer. Wat kost jouw dienst en hoe lang kan ze met dat resultaat verder?

Probeer dus zo objectief mogelijk naar je prijzen te kijken, zo bereik je de meeste correcte prijslijst. Zowel voor je klanten als voor jezelf.

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.