fbpx

Hoe je zaak promoten als introvert

Je kan er niet omheen, als je een zaak start zal je aan marketing moeten doen. Je zal bij wijze van spreken van de daken moeten schreeuwen dat je er bent en wat je verkoopt. Daar bestaan tegenwoordig zeer veel kanalen voor en dus verwachten klanten ook dat ze ons overal kunnen terugvinden.

Ik zeg tijdens workshops en coachingmomenten over marketing dan ook vaak: Laat jezelf zien! Maar daar wringt net voor velen het schoentje…

Wat is een introvert?
Het is een fabeltje dat introverte mensen niet graag ‘onder de mensen’ komen. Het verschil tussen introverte en extraverte mensen zit ‘m in waar je je energie uit haalt.

Daar waar extraverte mensen energie krijgen van veel impulsen (zoals veel mensen om hun heen), krijgen introverte mensen net energie van stillere momenten met minder impulsen.

Een introvert zal dus af en toe eens een feestje overslaan en een extravert net niet.

Ik merk bijvoorbeeld dat mijn klanten vaak schrikken als ik zeg dat ik een introvert type ben, ‘Want jij staat met gemak voor een groep en komt met je gezicht op social media’. Zo zie je maar dat je als introvert perfect met volle overgave naar buiten kan komen 😉

 

Hoe kan je als introvert wél naar buiten komen?
Hierbij gaat het om doseren. Als je het een enge gedachte vindt om met een video van jou op social media te komen, bouw het dan geleidelijk aan op om vertrouwen te winnen.

Post eerst een zelfgenomen foto van jouw zaak.
Dan een foto waar je zelf op staat.
Wat later een video van jouw zaak .
Dan een video waar je zelf in voorkomt zonder dat je praat om dan tot slot vol vertrouwen je klanten toe te spreken in een video. Alles stap voor stap.

Als introvert kan de spanning van bijvoorbeeld het online zetten van een video groter zijn dan voor een extravert.

 

Manage je energie en hou je aan systemen.
De valkuil zit hem vooral in het managen van je energie. Voel jij je als introvert niet goed en heb je nood aan wat rust, dan is vaak marketing het eerste wat je laat vallen….

En doordat we door social media en constante berichtjes altijd ‘aan’ blijven staan, is dat rustmoment veel minder ontspannend.

Ga dus zoeken naar systemen die voor jou werken, bijvoorbeeld: een keer per week plan je je social media. ’S Avonds na 20u kijk je niet meer naar je telefoon… Bepaal met andere woorden je eigen grenzen zonder dat de broodnodige marketing in het water valt.
Enkel op die manier blijft jij je goed voelen en zal je dat ook uitstralen in je marketing.

 

Wil je graag meer weten over hoe je je grenzen kan stellen (en nee leren zeggen) of wil je graag een plan schrijven dat je helpt bij je marketing, volg dan zeker eens het webinar ‘Omgaan met lastige situaties‘ en de workshop ‘Meer klanten voor jouw salon

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.