Je kan geen krant of nieuwssite openen of je leest vrij snel al het R-woord. Recessie. Wist je dat we doorgaans elk decennium ongeveer geconfronteerd met een recessie? De vorige grote recessie was er rond 2008. Weet je nog de bankencrisis? We zijn dus wat laat op onze recessieafspraak 😉
Gelukkig willen mensen er altijd op hun best uitzien. Maar de definitie van “hun best” kan tijdens een recessie een beetje verschuiven. Vandaar dat het slim is om in je salon rekening te houden met deze (tijdelijke) verschuiving.
Focus op het bouwen van het merk en gewenste klantenkring.
Het is verleidelijk om in economisch moeilijke tijden gewoon de diensten te verlenen die mensen willen, toch? En dit kan misschien een snelle oplossing zijn maar je doet er je klanten en je salon niet direct een plezier mee. Je focust ligt dan voor een behoorlijk lange periode op de verkeerde (misschien goedkopere) diensten en je trekt de klanten aan die misschien niet bij je ‘droombedrijf’ passen. Eens de recessie voorbij is, is het dan moeilijk om weer van koers te veranderen. Maar wat doe je dan wel? Je leest het hieronder:
Verander je menukaart niet, wel de manier waarop je dingen aanbiedt.
Tijdens een recessie zijn ‘luxediensten’ het eerste waar mensen op besparen. Maar dat wil niet zeggen dat je die diensten zomaar van je menukaart moet schrappen. Want stiekem wil je klant die diensten misschien wel. Alleen is het prijskaartje nu even wat lastiger.
Bedenk dus manieren om dit makkelijker te maken voor je klanten.
Denk hierbij aan producten in abbonnementsvorm aanbieden (waardoor je klant maandelijks kan betalen ipv een keer een paar honderd euro kwijt te zijn). Of stel pakketten samen waarbij jij minder tijd aan gezamenlijke diensten kwijt bent en zo dus je klant een leuk tarief kan bieden.
Dus:
- Hoe kan je je diensten blijven aanbieden op maat van je klanten?
- Wat zijn kleine extra’s die je bij je diensten kan verkopen die leuk zijn voor jouw inkomsten en de klant voor een kleine meerprijs een luxe-ervaring krijgt?
Denk aan je klantenrelaties
Mensen kopen graag bij mensen… De salons die tijdens de coronaperiode in contact bleven met hun klanten, kwamen ook die crisis het beste uit.
Dus hoe richt je je op je klantrelatie met een mogelijke recessie? Bedenk eens:
- Waarvoor komen klanten naar jou? Waar sta je om bekend? Wat is jouw specialiteit?
- Hoe kan je je persoonlijkheid laten zien in je communicatie?
Focus op je bestaande klanten
Ik vertelde al een aantal keer dat het veel duurder is om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten te behouden. Bovendien is het tijdens een recessie normaal dat er iets minder nieuwe klanten langskomen dan normaal. Dat wil zeggen dat het voor jou extra moeite zal kosten om die nieuwe klanten aan te trekken. Dus, we focussen ons best op de mensen die ons al kennen.
Dat heeft als voordeel dat ze een beter gevoel krijgen en automatisch meer tijd (en geld) bij jou willen doorbrengen. En daardoor komen er ook betere reviews binnen en delen ze hun ervaring sneller met familie en vrienden.
Maar hoe dan?
- Focus op een betere klantenbeleving. Neem iets meer tijd in je agenda en geef je klant nog beter productadvies.
- Benut marketingmiddelen naar bestaande klanten. Stuur meer nieuwsbrieven, gebruik meer social media of stuur eens een tof kaartje.
Probeer je financiën zo goed mogelijk in kaart te brengen.
Want ook jij hebt meer kosten en misschien minder inkomsten. Het is dus tijd om nog eens een goede kostprijsberekening te maken en de voorspelling van je cashflow bij te werken. Zo weet je waaraan je je in de toekomst kan verwachten. Hier vertel ik je hoe je een goed cashflowplan maakt.
En vooral: Raak niet in paniek. Je hebt misschien de neiging om verschillende dingen te doen zonder er goed op voorhand over na te denken. Die acties hebben dan amper effect en je komt in een neerwaardse spiraal.
Bedenk liever een strategie en hou je daar gewoon aan. Benut zoveel mogelijk communicatiemiddelen om die strategie uit te dragen en hou vol. Je zal zien dat de aanhouder wint 😉
Wil je meer weten over hoe je met je salon sterk kan staan in financieel moeilijke tijden? Volg dan binnenkort mijn webinar ‘Een sterk salon in moeilijke tijden’. Hierin vertel ik je meer over een gezond financieel beleid en welke markting en verkoop-acties voor jou zouden kunnen werken.
Succes,
Vicky