Een van de vragen die ik het meest hoor is: “Moet ik korting geven?”.
Mijn antwoord: “Soms”.
Ik vind korting geven niet goed maar soms ook niet slecht. Het hangt écht van jouw concept af. Als je een salon bent met exclusieve producten of services en luxe wil uitstralen, geef dan nooit korting. Dat breekt het “luxe gevoel” helemaal af.
Wil jij met jouw salon net een prijsbreker zijn, dan passen kortingen misschien wel in je strategie. Het hangt er dus vanaf.
Toch zijn er heel veel ondernemers die de promotie van producten en diensten gelijk stellen aan het geven van een korting. Letterlijk, onder de streep minder geld overhouden. Maar er zijn ook andere manieren om je klanten in de watten te leggen zonder dat er enkel koopjesjagers over de vloer komen.
Wat is volgens jou het beste? 50% Meer krijgen of een korting van 33%?
Als je het even gaat narekenen dan merk je dat beide aanbiedingen hetzelfde zijn!
Ik geef je een voorbeeld:
Boek een massage van 90 minuten en krijg 33% korting!
Je betaald slechts €60 ipv €90
Wat is hier de korting? €30
Of
Krijg 50% extra op een massage!
Boek een massage van 60 minuten en krijg gratis 30 minuten extra!
Je betaald dus slechts €60 voor een massage van 90 minuten!
Wat is hier de korting? €30, juist.
Uit onderzoek blijkt dat klanten meer kiezen voor de 50% extra dan voor de 33% korting. Ookal is het eindresultaat hetzelfde.
Maar dat wil dus zeggen dat klanten liever iets extra krijgen dan een netto korting onder de streep. En in wat rustigere maanden zoals oktober en november heb je waarschijnlijk wel wat tijd vrij om je klanten iets extra aan te bieden.
Denk daarbij aan een hoofdmassage, of van een gewone manicure een luxe manicure maken… De mogelijkheden zijn eindeloos!
Veel succes,
Vicky