Het valt me op dat ik de laatste jaren steeds meer ondernemers tegen kom die hun beklag doen over een of ander (wurg)contract dat ze hebben afgesloten tijdens een (telefonisch) verkoopspraatje. Achteraf bleken de beloftes van die verkoper te mooi om waar te zijn. Én hangen ze vast aan een peperduur contract van enkele jaren.
Het opzeggen van dat contract? Helaas, dat zit er niet in.
Je kent ze wel…
Ze bellen je meestal op tijdstippen dat je andere zaken aan je hoofd hebt en voor je het weet staat de verkoper aan je deur. Ze beloven je dingen waar je op dat moment behoefte aan hebt (nieuwe klanten, meer verkopen, hogere omzet).
Om je nog een extra duwtje in de rug te geven is er enkel en alleen vandaag een actie waarbij je korting krijgt. Er nog even over nadenken is geen goed idee want een collega zou je voor kunnen zijn…
Alsof het dé kans van je leven is plaats je je handtekening onderaan de streep. De verkoper zien er op toe dat de overeenkomst op naam van je bedrijf wordt geplaatst en niet op jouw naam als als consument. De kans om de kleine lettertjes te lezen? Nee die krijgen we niet.
Getekend is getekend…
Als consument hebt je recht op het herroepingsrecht, het recht om je achteraf nog te bedenken over je aankoop (behalve wanneer je iets koopt IN een winkel). Voor handelaren is dat niet zo. Wanneer je als bedrijf een contract sluit met een leverancier, klant of aannemer, dan zit je in regel aan die overeenkomst vast gedurende haar volledige looptijd. Verbreek je dat contract toch, dan levert dat ellende op die eventueel zelfs resulteert in het moeten betalen van schadevergoeding.
Kortom, het “zomaar” tekenen van een contract zonder het grondig lezen van de voorwaarden kan je een financiële kater bezorgen.
Mijn tip: Teken een contract nooit direct. Ook al hangt er “zogezegd” een actie aan vast. Neem even de tijd om op onderzoek uit te gaan of die partij voor jou prijs/kwaliteit de beste beslissing is en dan kan je alsnog in gaan op hun voorstel.
Goed nieuws
Ondertussen is er een wetsvoorstel ingediend om ook de handelaar meer te beschermen bij zulke contracten en is sommige gevallen een “bedenktijd” wettelijk te maken. Fingers crossed!
Succes,
Vicky