Elk salon heeft wel drukke momenten en perioden waarin de agenda minder vol staat. Het wordt pas een probleem als het verschil tussen pieken en dalen zo groot is dat je er stress van krijgt. Of wanneer je je zelfs zorgen maakt over je inkomen.
Wat er meestal gebeurt is dat tijdens zo een dal, je in een “paniekreactie” beslist om meer aan marketing te gaan doen. Je laat flyers drukken, je geeft snel snel veel geld uit aan advertenties en je gooit met kortingen. Een logisch gevolg daarvan is dat er opnieuw een gezellige drukte in je salon is. Zo druk zelfs dat je geen tijd hebt om je marketing verder te zetten. En de periode daarna, je raad het al, is het weer kalm. Logisch want je hebt eigenlijk al een tijdje niets meer van je laten horen aan de buitenwereld.
Maak van marketing een gewoonte
Kortom, het is belangrijk om een bepaalde routine te ontwikkelen voor je marketing en op voorhand een goed plan te schrijven met alles wat je op regelmatige basis doet (zoals posten op social media, een nieuwsbrief sturen) en ook eventueel af en toe eens een leuke actie.
In dit artikel wil ik je wat inspiratie geven met 3 ideetjes voor leuke acties die je kan integreren in je marketingplan.
1.Laat bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen
Er zijn tal van manieren waarbij je je bestaande klanten kan inzetten om reclame voor jou te maken. Denk aan het schrijven van reviews of een actie met een vriendinnenbon.
Maar je zou ook eens een vriendinnenmaand kunnen organiseren waarbij je bestaande klant een vriendin meebrengt voor een bepaalde behandeling.
2. Maak gebruik van een originele inhaakdag
Tegenwoordig is er elke dag wel een feestdag of themadag. Inspelen op klassieke feestdagen zoals Kerst en Valentijn doen we allemaal. Maar waarom zou je niet eens iets leuks doen rond een iets minder gekende inhaakdag? Ga eens op zoek naar inhaakdagen die bij jouw salon passen en bedenk of je daar iets mee kan doen. Dat kan gaan van een simpele post op social media tot een hele maand waarin je aandacht besteed aan dat ene thema.
3. Voorspel je een rustige maand?
Wanneer er een rustigere periode aankomt dan zou je hier op voorhand op kunnen inspelen door afspraken voor die periode te stimuleren. Bijvoorbeeld:
Wanneer januari een kalme maand is dan zou je in december een actie kunnen verzinnen. Bijvoorbeeld dat iedereen die in december een afspraak boekt voor januari automatisch mee doet aan een winactie.
Veel succes,
Vicky