Soms komt het bij verkopen aan op de kleinste details. Een tijdje geleden kwam ik voorbij dit onderzoek van de universiteit van Cornell. Hierin wordt beschreven wat het effect is van een dollarteken op een menu van een restaurant. Kort samengevat: Ze gaven in een restaurant de ene helft van de klanten een menukaart met dollarteken en de andere helft kreeg een menu zonder het dollarteken.
Rarara welke groep heeft het meeste geld uitgegeven?
De reden waarom mensen meer spenderen wanneer er geen dollar of euroteken te bespeuren valt is omdat een valutasymbool een soort van defensie mechanisme aanwakkert in onze hersenen.
We denken dan: Oei! Dat kost geld, we moeten ons geld beschermen dus ik neem wel iets goedkopers.
Klanten kiezen dan liever voor goedkopere producten of services. Allemaal omdat het “geld-besparen-mechanisme” aan staat.
Maar het is toch verplicht om het valutasymbool te vermelden?
Ja, maar dat doe je dan boven- of onderdaan jouw prijslijst. Vermeld eenvoudigweg: Prijzen in euro, inclusief btw.
Wil je meer van zulke tips en weten hoe je nu écht de juiste prijzen berekent? Kom dan naar de workshop kostprijsberekening. Je leert er alle tips en tricks over het berekenen van de juiste prijzen én de psychologie achter het prijzen van jouw producten en services.
Veel succes!
Vicky