Communiceren, we doen het dagdagelijks. Met klanten, onze partner en kinderen, familie en vrienden… En de manier waarop je communiceert is de basis voor die relatie. Merk je bij jezelf dat je het moeilijk hebt om voor jezelf op te komen in een gesprek? Of krijg je al eens de opmerking dat je niet zo kattig uit de hoek moet komen? Dan ben je misschien niet op een assertieve manier aan het communiceren.
Assertieve communicatie staat voor met respect je gevoel en je mening overbrengen. Op die manier weet de ander exact wat jouw verwachtingen zijn en bouw je een constructief gesprek op.
Maar… De meeste ondernemers in de beauty-sector communiceren eerder op een passieve manier met hun klanten.
Hierbij probeer je vooral ‘klantvriendelijk’ te zijn door je klant z’n zin te geven en te laten beslissen. Klant is koning toch?
Het grote nadeel is dat je je eigen grenzen niet respecteert en dat je misschien het gevoel hebt dat je klanten je agenda maar bepalen.
Je klanten, familie en vrienden vinden je vooral lief en attent maar zelf begin je daar op lange termijn last van te krijgen.
Voorbeelden van passieve communicatie:
‘Kies jij maar’
‘ja hoor alles oké…’
‘Ik kan dit niet’
‘Ik wil niet storen maar…’
Daarnaast heb je dus ook agressief communiceren. Hierbij kom je heel direct voor je mening op zonder respect voor je gesprekspartner.
Die kan het die manier aanvoelen dat je in de verdediging schiet en misschien zelfs boos bent (ookal ben je dat helemaal niet).
Je herkent dit aan:
‘Ik zeg gewoon wat ik ervan vind’
‘Dat is onzin!’
‘Het was jouw fout’
‘Dat kan je toch niet menen…’
Met beide communicatiemethoden werk je jezelf tegen. Want je bent of te lief en richt zo schade aan voor jezelf, of te agressief en richt schade aan bij een ander.
Probeer dus altijd op een assertieve manier te communiceren. Hierbij zeg je exact jouw mening op een respectvolle manier. Je bent direct en eerlijk. Hierbij is ook actief luisteren naar je gesprekspartner een belangrijk onderdeel.
Het is heel normaal dat dit serieus wat oefening vraagt. Begin daarom met kleine stapjes. Ik geef je enkele tips:
- Spreek vanuit de “ik” vorm. ‘Ik vind’, ‘Ik denk dat’, ‘Ik geloof dat’, ‘ik hoop‘…op die manier toon je aan dat je het onderwerp beheerst en verhaal je het als eerste op jezelf ipv op de ander.
- Maak een duidelijk onderscheid tussen je mening en de effectieve feiten. Bijvoorbeeld: ‘Hoe ik het zie is…’, ‘Mijn ervaring is…‘
- Streef altijd naar een win-win situatie. Vraag dus ook aan de ander hoe die het ziet.
- Durf nee te zeggen. Je hoeft je hierbij niet te verantwoorden al kan je natuurlijk wel meedenken naar een oplossing.
- Vermijd woorden als ‘Moeten’. zeg eerder: ‘Je kan best…’
Je zal merken dat, hoe beter je wordt in assertief communiceren, hoe aangenamer gesprekken zullen worden. Zowel voor jou als je gesprekspartner. Dit is sowieso een leerproces met vallen en opstaan. Maar hoe langer je dit oefent, hoe makkelijker het is.
Ik wens je er alvast heel veel succes mee!
Vicky