Je zou het niet zeggen als je even naar buiten kijkt maar de kerstperiode komt er echt aan. Nog een aantal weken en we zitten lekker met z’n allen aan de feesttafel. En daarbij komt er voor veel salons natuurlijk ook een drukke periode aan. Een periode waarbij je best al een aantal voorbereidingen treft aangaande je agenda en je marketing.
En omdat je er dit jaar wél eens op tijd aan zou beginnen heb ik in dit artikel een aantal tips voor jou zodat zowel als je salon deze periode makkelijk kan overleven.
De mooiste tijd van het jaar, ook de drukste tijd van het jaar?
Waar het vroeger heel de maand december alle hens aan dek was merk ik dat daar de laatste jaren een verschuiving aan de gang is. Tegenwoordig willen alle klanten het liefst zo “laat” mogelijk komen. Als in, ze willen zo dicht mogelijk tegen kerstavond zelf hun nieuwe set nagels door jou laten plaatsen. Dat is lastig, want je kan natuurlijk moeilijk 24u per dag werken.
Het is dus belangrijk om nu al je klanten te sensibiliseren en hen afspraken te laten doorplannen zodat zeker je vaste klanten hun ideale plekje in jouw agenda kunnen bemachtigen.
Dat wil ook zeggen dat jij even goed naar je agenda moet kijken. Het druk hebben en veel werken is goed zolang het voor jou persoonlijk ook haalbaar is. Luister daar vooral naar je eigen noden en laat je niet meeslepen door collega’s die zeggen dat ze dagen van 15uur draaien. Jij bent baas over jouw agenda. Maar daar moet jij dus nu voorbereidingen voor treffen en goed je rustmomenten afbakenen. Voor je het weet staat je agenda bomvol en val jij in slaap aan de feesttafel.
Eindejaarsmarketing
Wanneer het tegen het einde van het jaar drukker wordt is het laatste waar jij aan denkt wel je marketing. Daarom is het belangrijk om hier al vroeg genoeg mee te beginnen. Gebruik een rustigere periode om je eindejaarsmarketing uit te werken en in te plannen. Denk daarbij aan nieuwsbrieven, Social media posts, kerstcadeautjes (als je je die uit zou delen)… Die dingen kan je allemaal op voorhand inplannen zodat alles klaar staat (of automatisch verzonden wordt) wanneer jij in volle drukte met klanten bezig bent. Ik geef je een aantal ideeën:
Geef jouw zaak een ho-ho-ho gevoel
Trek jouw website en sociale media kerstkleedje aan. Denk daarbij aan een leuke omslagfoto op je Facebookpagina. Ook je posts kan je in een kerstmotiefje stoppen op voorwaarde dat je je huisstijl blijft respecteren! Ga dus niet heel kitsch als jouw salon er eigenlijk strak uit ziet. Kijk even op Pinterest voor inspiratie.
Vergeet ook jouw salon niet te versieren en denk daarbij voornamelijk aan je verkoopsproducten. Hoe kan je die op een leuke manier onder de aandacht brengen?
Kerstcadeautjes
Stel originele cadeautjes samen die klanten bij jou kunnen kopen. Je kan bijvoorbeeld een bon voor een behandeling en een product combineren, dat schenkt net wat leuker dan enkel een cadeaubon. Geef ze een mooie verpakking én een leuke naam zoals “Winter wonder nails”. Jouw klanten zullen het niet enkel willen als cadeau voor iemand anders maar ook voor zichzelf.
…Maar let op voor keuzestress
Doe niet té veel acties want dan bezorg je jouw klanten keuzestress. Zorg voor maximum 3 acties/cadeautjes waar klanten uit kunnen kiezen en leg daar je focus op in je marketing.
Promoot jouw acties overal
Ik hoor al eens: “Als ik een actie post op Facebook dan werkt dat niet”. Dat is logisch. Marketing draait om herhaling. Wanneer je een actie maar 1 keer op slechts 1 kanaal post dan mag je inderdaad niet veel reactie verwachten. Maar wanneer je de actie echt overal gaat herhalen heeft het meer effect. Denk daarbij aan:
- Meerdere posts op Social media en misschien een online advertentie
- Een vermelding op je website
- Een vermelding in je nieuwsbrief
- Een leuke flyer om mee te geven aan je klanten
- Op meerdere plaatsen in je salon zoals aan je nageltafel, aan je kassaruimte, een leuke vermelding bij je producten en in je wachtruimte.
Begin hier ook vroeg genoeg mee, je klanten krijgen rond de eindejaarsperiode zeer veel prikkels van verschillende bedrijven. Jij zal dus wat extra uit de kast moeten halen om op te vallen.
Denk aan de rustige maanden voor en na de eindejaarsperiode
De maanden oktober en november zijn bij veel salons net wat rustiger. Gebruik die maanden om je voor te bereiden op de drukke kerstperiode maar start vooral dan al met je marketing een level hoger te schakelen. Je hoeft hier zeker geen kortingsacties te organiseren maar probeer gewoon wat meer onder de aandacht te komen bij je klanten. Dit is niet enkel goed voor oktober en november maar je bouwt je naamsbekendheid op die manier verder uit wat je ook in januari en februari ten goede komt.
Stimuleer dan ook zoveel mogelijk vervolgafspraken. Je zou klanten bijvoorbeeld kunnen belonen wanneer ze in de maand december een afspraak boeken in januari.
Succes,
Vicky