fbpx

Volle agenda en toch groeien?

Je agenda zit vol. Klanten weten je goed te vinden, je stoel is zelden leeg. En toch voel je: ik wil méér. Niet per se meer uren werken, maar wel meer verdienen, meer voldoening, meer rust of meer vrijheid.

 

Maar hoe groei je verder als je agenda al overloopt? Geloof me, hier lopen veel saloneigenaren tegenaan. En we werken nu eenmaal in een sector waar toch écht ‘werkuren’ nodig zijn.

 

Groeien betekent niet altijd meer doen, maar vooral anders werken. Daarom wil ik je een klein zetje geven om sommige dingen anders aan te pakken 😉

 

  1. Check je tijdsbesteding: wat levert écht op?

Start met een eerlijke evaluatie van je werkweek. Welke behandelingen of taken leveren het meeste op? Zowel financieel én qua voldoening? En waar verlies je veel tijd aan zonder echte meerwaarde?

 

Tip: noteer één week lang al je taken en schat bij elke taak in:

  • Brengt dit mij dichter bij mijn doel?
  • Zou ik dit ook doen als ik helemaal opnieuw begon?

Je zal snel patronen ontdekken en zien waar je tijd kan besparen of verschuiven.

 

Let op: ik vraag tijdens een coachinggesprek altijd ‘doe je het graag?’ want het is uiteraard niet de bedoeling om te stoppen met behandelingen die je net leuk vind om te doen.

 

  1. Durf je prijzen herbekijken

Uiteraard: Als je weken volzitten maar je bankrekening niet mee groeit, is het tijd om naar je prijzen te kijken. Zeker als je in jaren je tarieven niet hebt aangepast, werk je misschien (nee, eerder waarschijnlijk) onder je waarde.

 

Tip: Bereken je kostprijs per behandeling en zet daar een gezonde marge bovenop. Vergeet niet dat je ook moet investeren in opleidingen, materiaal, en je eigen welzijn.

(Hulp nodig bij het berekenen van je prijzen? Boek eens een online coaching of ga zelf aan de slag met mijn werkboek en bijhorende video’s)

 

  1. Automatiseer je afspraken en communicatie

Werk je nog met losse berichten via WhatsApp of Instagram? Dan verlies je veel kostbare tijd. Klanten kunnen perfect zelf afspraken boeken, herinneringen ontvangen of info nalezen via een goed systeem. Ook valt de meeste communicatie te automatiseren.

Tip: Gebruik een online boekingstool met automatische e-mails of sms-herinneringen. Zet ook standaardantwoorden klaar in je inbox en op social media voor veelgestelde vragen.

 

  1. Zet in op productverkoop

Met productverkoop verhoog je je omzet zonder extra tijd in je stoel of cabine. Elke klant die vertrekt zonder productadvies is eigenlijk een gemiste kans.

 

Concrete tips voor meer productverkoop:

  • Adviseer tijdens de behandeling. Leg uit welk product je gebruikt en waarom. Koppel het aan het huid- of haarprobleem van je klant.
  • Zorg voor zichtbaarheid. Zet je producten mooi uitgestald op een plek waar klanten niet omheen kunnen. Werk met displays, testers en bijpassende folders.
  • Werk met routines of setjes. Klanten kopen sneller 2 of 3 producten samen als ze weten hoe en waarom ze die moeten gebruiken. Maak kant-en-klare pakketjes met een naam, bijvoorbeeld: ‘krullen-routine’ of ‘klaar voor de zomer’
  • Gebruik social media slim. Toon welke producten jij gebruikt en waarom jij er fan van bent. Maak korte filmpjes of reels waarin je routines toont.

(psst: Schrijf je in voor onze Socials and the City om meer te leren over Reels)

  • Maak opvolging persoonlijk. Vraag tijdens de volgende afspraak hoe het product beviel en geef tips voor het vervolg. Zo creëer je herhaalaankopen én vertrouwen.

 

Zo, Sta even stil bij wat je doet, hoe je agenda eruit ziet en jouw productverkoop en durf dingen anders aan te pakken.

 

Veel succes,

Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.