Regelmatig krijg ik de vraag wanneer het slim is om te investeren in bijvoorbeeld een nieuw toestel, interieur of productlijn. Vaak heeft een investering uit het verleden toch niet het verwachte resultaten behaald en dat doet twijfelen. Achteraf bekeken was die beslissing om te investeren in iets nieuws misschien toch wat snel en niet genoeg doordacht genomen. Zeker wanneer we het over enkele duizenden euro’s hebben kan het je in financiële onzekerheid brengen en dat mag uiteraard niet de bedoeling zijn.
Maar omgekeerd kan ook, stel dat je nu een enorme kans laat liggen doordat je een bepaalde investering niet doet? Daardoor zou je nieuwe klanten, verkoop en dus extra omzet kunnen missen.
Investeren hoort onlosmakend bij het ondernemerschap. Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips om een doordachtere beslissing te kunnen nemen.
Voordat je verder leest, is het belangrijk om te weten dat hoe, hoeveel en in wat je investeert heel persoonlijk is. Uiteindelijk ben jij degene die bepaalt waarin je investeert. Het is belangrijk dat je voor jezelf een methode vindt die bij jou past en waar jij je veilig bij voelt.
Investeren gedurende verschillende fases in je salon
Bij elke fase in het ondernemerschap horen verschillende investeringen. Als jij nog in de start-fase zit, dan kunnen adviezen van iemand die al jaren een goed draaiende onderneming heeft een beetje te groots overkomen. Spiegel je eigen start niet aan iemand anders’ z’n midden of einde carriere. Die investeringen passen waarschijnlijk nog niet bij jouw level van ondernemen. Dat is niet erg. Je mag je natuurlijk wél laten inspireren door verhalen van andere ondernemers maar bedenk je steeds of dit op dit moment wel bij jou past.
Wat heb ik op dit moment nodig om te groeien met mijn salon?
Niet alle investeringen zijn op hetzelfde moment interessant. Zo kan het op dit moment voor jou beter zijn om te investeren in dingen als je branding zodat je je salon kan laten groeien terwijl de ander kiest om te investeren in zonnepanelen om zo te besparen op de electriciteitsfactuur en groener wil ondernemen. Ieder z’n beweegreden is anders.
Wanneer je in iets wil investeren, bekijk dan als eerste of er niet nog andere dingen zijn die eerder je geld en aandacht verdienen. Met andere woorden? Wat heb je NU nodig en wat staat er voor de toekomst op je planning?
Wanneer je een weloverwogen investering wilt maken, kun je ervoor kiezen om iets eerst te testen voordat je het groots lanceert en er geld achter zet. Zo kan je een kleine bevraging doen bij je klanten om te weten te komen of een nieuwe behandeling of product aan zou slaan.
Aan de andere kant zijn er ook ondernemers die vanuit hun onderbuikgevoel weten dat iets gaat werken en die gaan vanuit dat gevoel iets creëren. In hun passie nemen ze mensen mee. Dat kan ook en is ook een hele mooie vorm van ondernemen. Maar het is natuurlijk wel iets risicovoller. Ik merk tijdens mijn coachingsessies dat naar zulke ondernemers wel eens wordt opgekeken maar nogmaals: Investeren is iets persoonlijk en je kan je niet met andere salons vergelijken.
Is het slim om mee te doen met trends?
De beautysector is continu in beweging en zeer gevoelig aan trends. Of je mee doet met een trend en daarvoor dus een investering maakt laat je het beste afhangen van je doelgroep en je eigen interesses. Zo zie ik helaas dat veel ondernemers investeren in behandelingen of producten ‘omdat dit nu populair is’. Maar uiteindelijk blijft de vraag van de eigen doelgroep uit of vindt de ondernemer zelf de trend maar niks. Jammer van de tijd en het geld!
Maar andersom kan ook! Misschien kennen jou klanten je net als iemand die altijd de laatste nieuwe dingen heeft. Dan is het net voor jouw zaak van cruciaal belang dat je die investeringen in trends maakt.
Wanneer en hoeveel kun je investeren?
Hoe bepaal je nu wanneer en hoeveel je wilt investeren? Zorg je dat er eerst genoeg geld op de bankrekening staat? Maak je gebruik van prognoses en ga je lenen/leasen?
Als je net begint is elke investering een risico. Je gaat op je gevoel af en je weet niet wat het oplevert, want je verdient eigenlijk nog niets. Als je langer bezig bent, kun je steeds beter inschatten wat iets je gaat opleveren. Je weet steeds beter welke producten of diensten aan zullen slaan. Daardoor weet je ook zekerder dat je je investering terug kan verdienen.
Hoeveel je kan investeren hangt dus af van hoe goed jij kan vertrouwen op die inschatting. Daar waar je in het begin eerder zal investeren in een basis-setting voor je salon zal je na enkele jaren meer risico’s durven nemen. Hoe beter je in het verleden met je investeringen bent om gegaan, hoe liever banken met je zullen werken. Zij kunnen immers mee vertrouwen op je inschattingsvermogen. Aan de start van je onderneming zullen ze eerder wat terughoudender zijn en verwachten banken vaak dat je zelf ook meer privé geld zal investeren in je zaak.
Om zekerder te zijn van de return van je investering bekijk ik het graag op 2 niveaus:
Op financieel niveau en op marketing niveau.
Return op financieel vlak
Welke gevolgen zal deze investering hebben op jouw financiën? En op welke termijn betaald het zichzelf terug?
Start met het berekenen van hoeveel klanten of behandelingen je nodig hebt om je investering terug te verdienen, lijkt dat aantal je haalbaar? En bovendien: zorgen deze nieuwigheden niet voor concurrentie binnen je eigen salon. Als je agenda bijvoorbeeld vol zit met dure behandelingen, dan zorgt een nieuwe dure behandeling misschien eerder voor een verschuiving in je agenda ipv meer omzet.
Daarna bekijk je welke invloed deze investering heeft op je cashflow. Maak hiervoor een duidelijke cashflowplanning op zodat je weet hoe lang je deze investering zal “voelen” in je portemonnee. Betaal je het bedrag in een keer van je bankrekening? Dan zal je merken dat je cashflowplanning plots een duik naar benenden zal nemen. Dat voel je soms enkele jaren nadien nog. Probeer dit bedrag in je cashflowplanning dan opnieuw te sparen op een bepaalde termijn.
Werk je met een leasing of lening, dan merk je dat je op lange termijn op je geld zal moeten blijven letten. Met zo’n planning maak je dus een mooie voorspelling van je financiële toekomst. Vergeet hier ook niet de kosten van de promotie van deze investering te tellen. Een nieuwe behandeling heeft marketing nodig of misschien wil je je nieuwe interieur professioneel laten fotograferen.
Return op marketing-vlak
Zijn je huidige klanten ook de doelgroep voor deze investering? Het is namelijk makkelijker om iets nieuws te promoten bij je bestaande klanten dan dat je op zoek moet naar nieuw cliënteel. Wie is exact jouw klant hiervoor en waarom zou die hierin mee moeten stappen?
Hoe zou je deze investering in de markt zetten? Weet dat “eens posten op social media” lang niet voldoende is. Schrijf al een marketingactieplan uit zodat je ook daar een duidelijk beeld over krijgt.
Wanneer je zowel over het financiële plaatje als over het marketingverhaal een duidelijk beeld hebt én het ziet er allemaal nog veelbelovend uit? Dan houdt niks je nog tegen om deze investering aan te gaan.
Tot slot: Het moet goed voelen
Wanneer je wil investeren in iets doe het dan vooral omdat jij daar 100% achter staat. Niet omdat iemand zegt dat je dat moet doen. Hetzelfde met het aangaan van een lening of leasing. Het is een makkelijke manier om snel in iets te kunnen investeren maar ik ken veel mensen voor wie dit aanvoelt als een last op de schouders. Ook dan is dat geen slim idee en kan je beter vooruit sparen. Het is jouw onderneming en dus jouw regels en jouw tempo.
Succes,
Vicky
Eén reactie
Vicky geeft goeie tips en weet van wanten