fbpx

Werkt jouw marketing? Meten = Weten!

Denk jij dat de marketing voor jouw salon werkt? Of WEET jij dat de marketing voor jouw salon werkt?
Ik zeg het vaak tijdens coachingsessies: Het is belangrijk om te meten welke marketingacties werken en welke niet. Ik merk ook vaak dat de ene actie bij salon X fantastische resultaten oplevert maar bij salon Y helemaal geen nieuwe klanten lokt. Er is dus geen kant en klaar recept voor succes!

Maar hoe kan je op de juiste manier meten wat werkt en wat niet?

Neem minstens elke maand de tijd om de resultaten te overlopen! Doe dit het liefst op vaste momenten ( Elke 1ste werkdag van de maand bijvoorbeeld).

Blijf niet bij de “normale” statistieken maar kijk ook een beetje verder dan omzet en winst:

 

Klanten:

  • Hoeveel nieuwe klanten zijn er bij gekomen deze periode?
  • Hoeveel nieuwe klanten van vorige periode zijn nu teruggekomen?
  • Hoeveel services heb je verkocht? (Bijvoorbeeld 35 manicures, 50 kleuringen)
  • Gemiddelde omzet per klant (zonder de producten)
  • Hoeveel producten heb je verkocht?

 

Website:

  •  Wat is jouw huidige positie in Google voor jouw belangrijkste trefwoorden? (Zoals Kapper Antwerpen)
  • Hoeveel online afspraken zijn er gemaakt?
  • Hoeveel mensen schreven zich in voor jouw nieuwsbrief?

Ga naar Google Analytics voor de volgende informatie:

  • Hoeveel bezoekers kwamen de voorbije periode op jouw site?
  • Hoe lang zijn die gebleven?
  • Hoe hoog is jouw “Bounce Rate” (of bezoekers na 1 pagina al de site verlaten)?

 

Social Media:

  • Wat is jouw bereik de afgelopen periode?
  • Hoeveel likes en volgers heb je erbij gekregen?
  • Hoeveel mensen hebben jouw website bezocht door eerst op jouw social media kanalen te komen?
  • Hoeveel nieuwe klanten heb je gekregen via een bepaald bericht?

 

E- nieuwsbrieven:

De meest courante programma’s geven je heel veel info over:

  • Hoeveel mensen hebben jouw mails geopend?
  • Hoeveel mensen hebben doorgeklikt op een link in de mail?
  • Is jouw lijst gegroeid?

 

Advertenties:

Online advertenties:

Wanneer je adverteert via Adwords, Facebook of andere online kanalen. Krijg je interessante gegevens over het bereik en het aantal kliks. Vergelijk dit met jouw websitebezoeken en boekings om te kijken of de advertentie voor nieuwe klanten heeft gezorgd.

 

Offline advertenties:

Deze zijn vaak iets moeilijker te meten. Geef elke offline advertentie een soort “code” mee die klanten moeten geven bij hun boeking. Kijk op het eind van de periode na hoeveel van die “codes” je hebt binnengekregen.

 

Je hebt nu al die gegevens, maar wat doe je daar nu eigenlijk mee?

Ga met deze gedetailleerde gegevens op zoek naar trends en patronen. Vergelijk ook met vorige periodes.

  • Heeft die marketingactie evenveel opgebracht als vorig jaar?
  • Hoeveel klanten zijn maar 1 keer gekomen? Waarom?
  • Hoeveel producten heb je verkocht? Hoe komt het dat dit is gestegen of gedaald?

Met deze info in je achterhoofd kan je in de toekomst betere beslissingen maken over acties die jouw zaak kunnen versterken.

 

Veel succes,
Vicky

2 reacties

  1. Ik ben zeker niet blijven hangen in het “oude” tijdperk, maar de kracht en sterkte van offline marketing wordt soms onderdrukt door de online variant. En dat is het…een variant, want de basisprincipes van beide disciplines blijven dezelfde. Zo wordt het belang van personalisatie en een degelijke database nog door zoveel bedrijven onderschat, zowel in hun offline als online kanalen! Het is verbazingwekkend hoeveel standaard content nog verstuurd wordt naar perfect te personaliseren klantenbestanden. Een goede partner vinden is hierin cruciaal – ieder zijn specialiteit… Wij deden met ons immokantoor een beroep op http://www.allmailservices.be. Het is een extra kost, maar dat hebben we ons nog geen seconde beklaagd aangezien we nu veel beter gericht kunnen mailen én dus een betere ROI behalen!

    1. Hallo Hanne,

      Dankjewel voor je reactie! Ik ben het 100% met je eens. Een goede mix tussen on- en offline is en blijft belangrijk. Er wordt inderdaad veel te weinig moeite gedaan om marketing te personaliseren. Gelukkig komen er wel meer en meer tools en diensten bij die dit proces makkelijker maken.

      Vele groetjes,
      Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.