Nu we met z’n allen verplicht moeten sluiten, richten veel salons in allerijl een webshop op. Erg leuk om toch wat extra omzet te genereren en een goede service voor je klant. Echter zijn er aan de opstart van je webshop wel een aantal wettelijke regeltjes verbonden waar je maar beter mee in orde bent. Ik som ze in dit artikel voor je op.
Maar voor je start: Nacebel-codes
Je “e-commerce” activiteiten moeten verplicht worden geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Anders zal je – bij controle – voor een boete moeten opdraaien.
De code die je hiervoor dient te gebruiken is: de NACEBEL-code 4791003. Deze aanpassing kan je aanvragen via je boekhouder of sociaal secretariaat. Let wel op: Hier hangen kosten aan vast (+-€100).
Duidelijke info
Consumenten die via het internet kopen, worden extra beschermd door de wet die de ‘verkoop of afstand’ regelt. Een onlineverkoopproces verschilt dan ook van dat in een fysieke winkel: een consument weet niet met wie hij of zij te maken heeft. Je bent dus wettelijk verplicht om identiteitsgegevens zoals je naam, adres, ondernemings- en bankrekeningnummer te vermelden op je website om zo uit de anonimiteit te treden.
Verder vermeld je uiteraard de correcte prijs van je producten én leveringskosten. Tot slot vergeet je niet om de betaalmogelijkheden duidelijk te afficheren en voorzie je een systeem dat een mail stuurt met de bevestiging van de bestelling waar ook weer duidelijk alle info in staat.
Let op:
Het is verboden om je klant voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel kosten aan te rekenen die hoger liggen dan je werkelijke kost voor het gebruik van dit middel.
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht maar kunnen nuttig zijn. Zo kan je voorwaarden opnemen over de levertermijn of het herroepingsrecht maar ook waar klanten terecht kunnen voor klachten etc.
Verkoop je aan klanten in het buitenland, dan is het ook nuttig om te vermelden dat geschillen geregeld worden door een rechtbank in België. Zo niet riskeer je een proces in het buitenland.
Belangrijk is ook dat je de algemene voorwaarden expliciet laat goedkeuren door je onlineklanten. Doe je dat niet, of werk je met een reeds aangevinkt vakje, dan gelden je voorwaarden niet meer. Je riskeert daardoor terug te vallen op de algemene regelgeving, waardoor jouw klanten plots veel meer rechten krijgen. Weet ook dat vanuit Europa geëist wordt dat je de algemene voorwaarden bij een onlinebestelling steeds meestuurt als pdf of linkje in de bevestigingsmail.
Privacyvoorwaarden
Je online klanten laten hun persoonsgegevens achter wanneer ze een bestelling plaatsen of een account aanmaken. Daarom horen ze te weten hoe jij als verkoper omgaat met hun privacy en gegevens en waarom je die informatie juist nodig hebt. Voorzie daarom zeker een klaarduidelijk privacy- en cookiebeleid, dat je klanten kunnen nalezen en accepteren. Bewaar de persoonsgegevens bovendien niet langer dan nodig en bescherm ze grondig tegen misbruik.
Verder controleer je natuurlijk ook even of je website wel beveiligd is (https://… Of een slotje voor je url)
Levering en herroepingsrecht
De levering bij een onlineaankoop moet binnen dertig dagen na de bestelling gebeuren. Maar natuurlijk verwachten klanten de dag van vandaag veel sneller hun pakje. Vertel duidelijk hoe jij het leveren van de bestellingen aanpakt.
Particulieren hebben overigens recht op een bedenktermijn van veertien dagen: dat is het zogenaamde herroepingsrecht. Die periode start vanaf de levering van het product. Let op: Je moet de klant wel duidelijk wijzen op zijn rechten – zowel op je website als in de bevestigingsmail. Doe je dat niet, dan wordt de herroepingstermijn automatisch verlengd met twaalf maanden.
Het herroepingsrecht is niet van toepassing op bepaalde goederen zoals bederfbare goederen (voeding en bloemen) of artikelen die op maat van de klant gemaakt werden.
Wanneer je klant iets wil terugsturen, ben je niet verplicht om op te draaien voor de verzendkosten.
Veel succes met je online verkoop!
Vicky