fbpx

3 Redenen om te stoppen met kortingen

Waarom durven zo veel saloneigenaars niet de prijs vragen die ze waard zijn? Waarom wordt er in deze sector zo veel gebruik gemaakt van kortingen? Ik zie zelfs vaak dat bepaalde klanten een voorkeursprijs betalen (omdat ze al zo lang klant zijn, omdat ze het thuis moeilijk hebben,…).

Misschien denk je nu: “Vicky, ik geef nooit kortingen!”. Maar als je regelmatig aan bepaalde klanten een extraatje geeft of bijna nooit je prijzen laat stijgen (voor ALLE klanten) dan ben je nog steeds veel geld aan het weggeven. Daarom wil ik je in dit artikel 3 redenen geven om te stoppen met korting.

 

Minder reviews bij korting

Oké, je klant is bij zichzelf misschien wel blij met de gekregen korting maar is er niet bepaald trots op om het aan de buitenwereld te vertellen.
Het maakt niet uit hoe goed jij je werk gedaan hebt. Je klant denkt eerst aan de kortingsprijs en dan pas aan je service waardoor je service lager wordt ingeschat. Minder reviews en aanbevelingen dus.

+ Wanneer je een bepaalde klant om de een of andere reden een extraatje geeft, dan maak je een uitzondering. Wanneer vrienden en familie van die klant dan ook langskomen voelen die zich vaak bedrogen omdat je bij hen dat extraatje niet geeft.

 

 

Je bent niet de boekhouder van je klant

Wanneer een klant bij jou in de stoel zit en zegt “Goh, september is een héééle dure maand. En mijn man heeft net zijn job verloren”. Hoe reageer jij dan? Voel jij je dan lastig om aan de kassa de volledige prijs te vragen en dus geef je een korting?

WAAROM?

Het kan voor jou aanvoelen alsof je jouw klant een cadeautje geeft. Maar wanneer jouw partner zijn of haar job verliest, geven klanten jou dan ook geld? Nee.
Jouw klant heeft vandaag de bewuste keuze gemaakt om naar jou toe te komen voor je diensten. Ze betaalt dan ook de volle pot.

 

 

Geen uitzonderingen

We kennen ze allemaal, die ene klant die al jaaaaaren trouw bij je langskomt. Maar waarom betaalt die nog steeds de prijs van 2012? Dat is toch niet logisch?

Dit type korting geven we omdat we denken dat onze klanten dat appreciëren. Maar niets is minder waar. Je klant beseft niet eens dat die een korting krijgt, ze betaalt gewoon al 10 jaar dezelfde prijs en vindt dat misschien zelfs een beetje vreemd…

Dat wil dus ook zeggen dat voor hun gevoel jouw waarde al meer dan 10 jaar niet gestegen is. Vinden ze dus ergens anders iemand die duurder is en betere dienstverlening geeft, dan verlies je die klant.

 

Kortom, heb zelfvertrouwen, de prijs die je vraagt ben je meer dan waard!

 

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.