fbpx

3 Redenen waarom je aanbod niet aanslaat

Ken je dat… Start je vol enthousiasme met je zaak of beslis je om te investeren in iets nieuws, en dan blijkt dat totaal niet aan te slaan zoals je eerst gedacht had. Wees gerust, je bent niet alleen. Ik krijgt dit regelmatig als vraag voorgeschoteld. En vaak zelfs met ‘Waarom lukt dat bij dat salon wel en bij mij niet?’ erbij…
Daarom in dit artikel, 3 simpele redenen waarom je aanbod niet aanslaat.

  1. Je doelgroep is niet duidelijk
    Ja ik weet het, dit zeg ik heel regelmatig. Maar dat doe ik niet voor niets! Als je aan iedereen probeert te verkopen, dan trek je eigenlijk niemand aan. Je bent geen Bol.com.
    Dus, bepaal wie je échte doelgroep nu eigenlijk is. “Vrouwen” is niet specifiek genoeg. “Vrouwen van 30-60 jaar” is niet specifiek genoeg. “Vrouwen van 20-35 jaar met kinderen” is niet specifiek genoeg…Het definiëren en onderzoeken van je doelpubliek is echt stap nummer 1 in elk marketingplan en businessplan. Dus, als je serieus wilt groeien met je bedrijf of je salon, DOE HET DAN NU en verdiep je écht in de interesses, levensstijl en noden van je doelgroep.
  2. Je laat jezelf (of je zaak) niet zien
    Je product, dienst, concept of persoonlijkheid kan dan wel fantastisch zijn, maar als niemand weet dat je bestaat, heeft het eigenlijk weinig zin.
    Een marketingstrategie draait niet alleen om “berichten plaatsen op sociale media” of “een flyer verdelen”. Je moet duidelijk zijn over wie je bent, wat je doet, waar je te vinden bent, wanneer je beschikbaar bent en waarom mensen voor jou moeten kiezen.En daarbij hou je best een doel voor ogen.
    Wil je meer klanten aantrekken? Meer inzetten op productverkoop? Verkeer naar je website leiden? Een community opbouwen via sociale media? Waarschijnlijk een combinatie van deze doelen en meer.
    Het is essentieel dat je je zakelijke doelen helder voor ogen hebt, zodat je je marketingactiviteiten kunt afstemmen om die doelen te bereiken. Zo verspil je minder tijd en geld.

    Marketing is een continu proces dat voortdurend moet worden verfijnd en herhaald. Als je jezelf niet consequent laat zien aan de juiste mensen, kan je je doelen simpelweg niet behalen.

  3. Je klant snapt het niet
    Veel ondernemers denken dat hun producten of diensten geweldig zijn en dat anderen dat ook automatisch zullen vinden, en ze dus zullen verkopen. Maar eerlijk… het maakt niet uit hoe fantastisch JIJ denkt dat je producten en diensten zijn, het gaat erom wat jouw (potentiële) klanten denken. Vraag jezelf af: hoe maak je hun leven gemakkelijker? Hoe los je hun problemen op? Hoe bied je ze iets wat ze ECHT willen?
    En een hele belangrijke vraag in deze beauty-en lifestylesector: Begrijpt jouw klant wel écht wat je verkoopt of hebben ze geen idee wat die vreemde woorden op je prijslijst willen zeggen? 😉

Zoals je ziet… Niks nieuws aan de horizon van tips hier. Maar wel de goeie basis waar heel veel salons zomaar voorbij lopen omdat ze denken dat het aanbod zichzelf zal verkopen.
Je moet nu meer dan ooit op de barricade staan en zorgen dat je opvalt bij je doelgroep.

Succes,
Vicky

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.