Financiën, dat ene onderwerp waar maar weinig ondernemers echt warm voor lopen. Ik moet toegeven, het doorspitten van facturen elk kwartaal is niet bepaald mijn favoriete klusje. Maar het nadenken over hoe mijn onderneming financieel kan groeien? Daar kan ik wel enthousiast van worden (anders had ik er geen boek over geschreven 😉). En dat maakt absoluut deel uit van het financiële management van jouw salon.
Maar eerlijk gezegd, zelfs dat laatste wordt vaak op de lange baan geschoven, met alle negatieve gevolgen van dien. Een financiële chaos. Daarom deel ik in dit artikel 3 redenen waarom jouw geldsituatie misschien niet zo rooskleurig is als zou moeten, én wat je eraan kunt doen.
1. Maak Tijd voor Financiën
We hebben het allemaal belachelijk druk. Elke dag worden we overspoeld met verschillende taken, waardoor onze financiën vaak onderaan het prioriteitenlijstje belanden.
Even snel die ene factuur betalen zonder echt te weten waar het geld vandaan komt? Het overkomt ons allemaal. Maar door regelmatig tijd vrij te maken om je op je financiën te concentreren, kun je financiële stress en angst vermijden. Het zorgt voor meer organisatie en geeft je een duidelijk overzicht om belangrijke beslissingen te nemen.
2. Stel een Budgetplan op
Het managen van cashflow is van essentieel belang. Vaak zie ik het gebeuren: je hebt vandaag €3000 op je rekening en je besluit om impulsief te investeren in een nieuwe productlijn of advertentiemogelijkheid. En dan komt die onverwachte btw-aanslag… Hoe ga je dat betalen?
Een budget- of cashflowplan helpt je om inkomsten en uitgaven beter te plannen. Zo voorkom je impulsieve uitgaven en houd je rekening met toekomstige kosten. Het voorkomt in ieder geval enkele slapeloze nachten.
3. Verdeel op voorhand je omzet in potjes
We hebben vaak de neiging om al onze omzet op een rekening te laten staan en daar dan de betalingen mee te doen wanneer de facturen zich aandienen. Dat wil ook vaak zeggen dat de stand van je rekening serieuze pieken en dalen kent.
Daarom kan het interessant zijn om het ‘Profit first’ principe toe te passen en je inkomsten al op voorhand over verschillende potjes te verdelen. Wat hierbij het vaakst gedaan wordt is het opzij zetten van de btw. Zo heb je elk kwartaal netjes het btw-geld aan de kant staan.
Maar daarnaast zou je ook al direct een klein percentage aan de kant kunnen zetten voor toekomstige investeringen of tegenslagen.
Iedereen heeft een andere manier van verdelen, afhankelijk van je eigen prioriteiten. Maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken wat bij jou past.
Laten we 2024 beginnen met deze slimme financiële gewoontes:
-> Plan momenten in je agenda om naar je financiën te kijken, waar komt je omzet vandaan, wat zijn je grootste kosten?
-> Stel een cashflowplanning op en bepaal je budgetten voor je belangrijkste uitgaven zo heb je meetpunten die je in de gaten kan houden.
-> Nu kan je ook bekijken of het jou kan helpen om je omzet op voorhand wat te verdelen.
Succes,
Vicky