fbpx

3 Valkuilen bij het verkopen van producten

De verkoop van producten (of van duurdere behandelingen) kan voor een serieuze omzetstijging zorgen voor jouw salon. Dagelijks heb ik het wel over verkoop en probeer ik ondernemers te stimuleren om meer te verkopen. En daarbij hoor ik telkens dezelfde beweringen en valkuilen terugkomen. Om daar eens en voor altijd komaf mee te maken heb ik een artikel geschreven met de 3 valkuilen die ik het meest tegenkom bij het verkopen van producten.

 

Denken dat de producten zichzelf verkopen

Dat je zelf verliefd bent op bepaalde producten voor hun revolutionaire eigenschappen wil niet zeggen dat jouw klant ze ook nodig heeft. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen met jouw klanten, te weten te komen wat ze nodig hebben zodat jij ze kan helpen bij de oplossing van hun problemen.

Zomaar producten in een kast zetten en hopen dat klanten er naar grijpen zal niet bepaald voor een overweldigende omzetstijging zorgen. Jij zal zelf initiatief moeten nemen en een gesprek aangaan met jouw klanten. Enkel op die manier zal je ook makkelijker producten verkopen.

Wist je trouwens dat klanten die een product bij jou kochten tot 30% meer geneigd zijn om opnieuw een afspraak bij jou te maken? Je krijgt dus niet alleen extra omzet van de producten die je verkoopt maar jouw klant zal ook vaker terugkomen voor behandelingen.

 

Te snel een oordeel hebben over klanten

Ik begin elke workshop over verkopen met deze valkuil. Vooroordelen zoals: “Die is niet goed gekleed dus die heeft niet veel geld te spenderen” of “Die heeft al een dure behandeling gehad dus die moet al zoveel betalen.” zorgen ervoor dat je jezelf blokkeerd om te verkopen aan jouw klanten.

Klanten komen naar jou toe voor jouw expertise. Laat die dan ook zien door het voorstellen van jouw producten. Het is niet omdat je een product adviseert dat je iets aan het aansmeren bent. Denk bij elke klant met een open geest en maak niet direct een oordeel. Hoe sneller je over deze blokkade komt hoe sneller je zal verkopen.

 

Als de verkoop gesloten is, denken dat je werk er op zit

Jouw relatie met de klant en het advies dat je geeft is wat jou kan onderscheiden van de concurrentie. Het is super jammer als je dit niet doortrekt nadat je een product hebt verkocht.

Maak notities in jouw systeem over wat de klant heeft gekocht. Wat die daarbij heeft vertelt. En vraag bij het volgende bezoek hoe het gaat met het product, je kan daarbij nog extra advies geven. Dat is goed voor jouw klantenrelatie én het is makkelijker om er nog een product bij te verkopen. Dit komt omdat het dan niet meer gaat aanvoelen als verkopen maar eerder als het helpen van een vriend omdat je nu eenmaal veel van dat onderwerp af weet.

 

Veel succes,
Vicky

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.