fbpx

4 Aankooptips voor jouw salon

Bij het runnen van een salon kan je er niet buiten: de aankoop van producten.
En dan niet alleen voor verkoop aan je klanten maar ook producten die je aankoopt om je diensten mee uit te voeren.
Goed inkopen is essentieel. Anders blijf je misschien met een stock zitten die je in geen maanden of zelfs jaren verkocht krijgt. Ik kom soms bij salons met duizenden euro’s aan ‘slapende stock’. Zonde!

Daarom heb ik voor jou een paar tips op een rij gezet die je kan volgen wanneer je (al dan niet) beslist om nieuwe producten (en behandelingen) aan te kopen.

1. Less is more
“Mijn klant moet zoveel mogelijk keuze hebben, zodat ze zeker iets koopt.” Fout.

Oké, keuze trekt de aandacht. Een kast met 15 soorten shampoo trekt meer ogen naar zich toe dan een schap met 5. Maar het opmerkelijke is dat in het eerste geval aanzienlijk minder shampoo over de toonbank gaat.

Psychologen hebben ontdekt dat keuzevrijheid een verlammend effect heeft. De klant kiest dan in veel gevallen voor de meest eenvoudige optie: niet kopen en doorlopen. Enkel wanneer de consument het product echt nodig heeft, maakt ze het zich opnieuw gemakkelijk door automatisch de goedkoopste of bekendste optie te kiezen.

Koop dus niet zomaar aan om ‘een groot assortiment’ aan te kunnen bieden.

 

2. Zit je doelgroep er op te wachten?
Laat je niet leiden door een verkoper van een productmerk. Die beweren nog al snel dat bepaalde producten ergens anders goed verkopen. Kijk vooral naar je eigen doelgroep en hun noden. Zijn je huidige klanten bijvoorbeeld een ouder publiek, dan weet je dat je weinig of geen producten voor de jongere generatie moet inkopen. Tenzij je net die laatste wil aantrekken natuurlijk, dan is het misschien een slimme zet. Denk eens goed na voor wie je dit wil inkopen en ook: als je een nieuwe doelgroep wil aanspreken, weet dan ook dat dit tijd en geld kost in marketing.

 

3. Leveringsvoorwaarden
Wat zijn de voorwaarden bij die nieuwe leverancier? Ben je verplicht een startorder af te nemen? Wat zit daar dan concreet in en kan je al die producten in dat startorder makkelijk verkopen denk je? En natuurlijk is het ook slim om te informeren naar het bijbestellen van je best-sellers. Kan dat bijvoorbeeld per stuk of moet je aan een bepaald bedrag komen om vrij van verzendkosten te zijn. Sommige leveranciers hanteren ook staffelkortingen, deze zijn vaak enorm interessant als dit over je bestsellers gaat. Vraag hier zeker ook naar bij je vertegenwoordiger.

 

4. Kijk je huidige stock na
Welke producten heb je momenteel op de plank en in je kasten staan. Vaak heb je meer dan je denkt. En het zou zonde zijn om producten aan te kopen die erg lijken op je huidige producten. Ga dus vooral ook op zoek naar wat de concrete verschillen zijn tussen je huidig en je nieuw merk. De kans is namelijk groot dat je klanten hiernaar zullen vragen.
Weet ook dat de kans groot is dat de nieuwe producten beter zullen verkopen dan je ‘oude’ producten. Dat komt omdat je daar natuurlijk dolenthousiast over bent. Maarja, dan blijven je andere producten wel staan…

 

Tot slot:
Ik zie tijdens coachingsessies vaak dat er gedacht wordt dat nieuwe producten/diensten ervoor zullen zorgen dat een salon plots beter draait. Maar dat klopt helaas niet! JIJ bent diegene die zorgt voor meer verkoop en vollere agenda, niet die nieuwe producten. Zie dit dus niet als heilige graal naar succes.

 

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.