fbpx

4 Excuses om niet te netwerken

Netwerken is een uitstekende manier om je bedrijf te promoten en te laten groeien. Je krijgt er de mogelijkheid om met mensen uit verschillende sectoren te praten en nieuwe samenwerkingen te stimuleren.

Maar wanneer ik met mijn klanten praat over netwerken, krijg ik dikwijls excuses te horen waarom ze niet naar bijeenkomsten gaan.

Het viel me op dat ik dikwijls dezelfde excuses krijg en deze wil ik dan ook graag voor eens en voor altijd weerleggen.

 

1. “Ik weet niet of dat wel iets voor mij is”
Het eerste excuus komt vooral door een laag zelfvertrouwen. De mix van een bijeenkomst met onbekenden en de angst voor afwijzing zorgt ervoor dat veel ondernemers liever achter hun bureau blijven zitten. Echter, de succesvolle ondernemers gaan naar buiten en willen andere mensen ontmoeten met wie ze van gedachten kunnen wisselen of nieuwe samenwerkingen kunnen aangaan.

Het is normaal dat je je (vooral de eerste keren) een beetje onzeker voelt maar dat is nergens voor nodig. Je zal zien dat je op het einde van het netwerkmoment eigenlijk wel een leuke tijd had en interessante mensen hebt leren kennen.

 

2. “Ik heb het te druk”

Iedereen is elke dag zo druk bezig met het werken in en aan hun bedrijf dat ze vergeten om te netwerken. De druk dat ze naar een bijeenkomst moeten geeft stress omdat er dan andere taken blijven liggen.

Het gaat hier gewoon om plannen! Maak voor jezelf uit dat je x aantal keer per maand naar een bijeenkomst gaat. Tegenwoordig heb je op alle mogelijke tijdstippen netwerkmomenten. Er zal er zeker eentje zijn die in jouw agenda past.

 

 

3. “ Ik ben al eens naar 2 bijeenkomsten geweest en ik heb er niets uitgehaald”

Ondernemers verwachten dikwijls direct resultaat van hun acties. Bij netwerken is dat niet zo!

Voor het opbouwen van vruchtbare relaties heb je tijd nodig. Hiervoor moet je mensen verschillende keren ontmoeten en met hen in contact blijven. Je bouwt als het ware een vertrouwensband op met je contacten.

Het is zoals zaadjes die je plant, die hebben ook tijd nodig om uit te groeien tot een mooie bloem. De resultaten van netwerken moet je dus bekijken op lange termijn.

 

 

4. “Ik ben niet zo voor het uitwisselen van verkoopspraatjes”

Dit excuus heeft een beetje weg van het vorige.

Netwerken mag je niet vergelijken met koude acquisitie. Het is niet de bedoeling om snelle verkoopspraatjes uit te wisselen en ter plaatse contracten te tekenen.

Tijdens netwerkmomenten heb je echte gesprekken, je gaat ook makkelijker naar elkaar luisteren en inspelen op elkaars verhaal. Je wordt elkaars ambassadeur en gaat aan elkaar denken als andere mensen om hulp vragen. Het is heel fijn om dan iemand te hebben waarnaar je kan doorverwijzen.

 

Hopelijk komen we elkaar snel tegen op een netwerkmoment. Ik kijk er naar uit om jouw verhaal te horen!

 

Succes!

Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.