skip to Main Content
4 Grootste Fouten Bij Facebook-advertenties

4 Grootste fouten bij Facebook-advertenties

Een advertentie op Facebook of Instagram. Wanneer je het goed aanpakt kan het een enorme bron zijn voor naamsbekendheid, nieuwe klanten en productverkoop. Het is in mijn ogen een van de meest interessante manieren van adverteren voor salons.

Ik zie dan ook veel salons experimenteren met het maken van een advertentie op social media. Het relatief weinig geld en je kan een hele specifieke doelgroep bereiken.

Maar al te vaak krijg ik de feedback van saloneigenaren dat ze het geprobeerd hebben om eens een advertentie voor social media op te zetten maar dat er geen reactie op gekomen is. Jammer want dan is er waarschijnlijk iets fout gelopen. In dit artikel bespreek ik de 4 grootste fouten bij een advertentie op Facebook of Instagram.

 

Maar eerst: Hoe adverteer je juist op Facebook of Instagram?

Ten eerste heb je natuurlijk een Facebook-bedrijfspagina nodig en die moet gekoppeld zijn aan een zakelijk Instagram-account. Op die manier kan je via Facebook een advertentie maken en die ook automatisch laten doorlopen op Instagram.

Het maken van de advertentie zelf loopt via een eenvoudig stappenplan waarbij Facebook je vraagt wat je juist wil bereiken met je advertentie (meer merkbekendheid, kliks naar je website, meer videoweergaven…), je stelt je doelgroep in, je kiest je budget en je looptijd van de advertentie en tot slot maak je de advertentie aan met foto’s en tekst. Wil je weten hoe je dit juist aanpakt? Bekijk de video in de Social Media-kit.

 

Veelgemaakte fout 1: Je advertentie is onpersoonlijk.

Vergeet niet dat social media niet voor niets SOCIAL media heten. We gaan er met z’n allen naartoe om wat meer van elkaar te weten te komen, het gesprek aan te gaan en voor entertainment. Het laatste wat we daar willen tegen komen is een of andere saaie post waarvan je direct weet dat het een advertentie is omdat de onpersoonlijkheid ervan af druipt. Vreselijk. Aan de andere kant zijn we wel geneigd om de interactie aan te gaan met advertenties die ons op een persoonlijke manier aanspreken.

Vertel jouw verhaal, wie je bent, wat jou uniek maakt. Schrijf je tekst zo laagdrempelig mogelijk (alsof je tegen vrienden en familie praat) en gebruik ook gerust emojis. Je zal zien dat zulke teksten meer aanspreken dan “droge” advertentieteksten.

Denk ook aan je foto’s

Typische stockfoto’s spreken ook pakken minder aan dan persoonlijke foto’s. Wat meer tijd stoppen in het zelf maken van foto’s (van je werk, jezelf, je team en je salon) zal meer effect hebben omdat ze persoonlijker en herkenbaar zijn. Je kan natuurlijk ook video’s gebruiken voor je advertenties, het is bewezen dat social media gebruikers langer blijven stilstaan bij videoadvertenties.

 

 

Veelgemaakte fout 2: Niet de juiste doelgroep

Een zeer belangrijke stap bij het maken van een advertentie is je doelgroep. Denk héél goed na wie jouw echte doelgroep is en durf daarbij ook out of the box te denken.
Qua doelgroepmogelijkheden is Facebook een bijna onuitputtelijke bron. Je kan niet alleen selecteren op regio, geslacht en leeftijd maar ook op jobs (en dus inkomens), hobby’s, interesses en bepaalde gedragingen.

Je kan bijvoorbeeld een advertentie sturen naar alle vrouwen van 40 in jouw regio die net terug zijn van vakantie, houd van shoppen en het belangrijk vind om gezond te koken.

Facebook weet die dingen door jouw gedrag te volgen. Denk maar aan de gps-functie op je smartphone en je surfgedrag. Die informatie kan je allemaal gebruiken.

Denk dus goed na waar jouw klanten nog mee bezig zijn wanneer ze niet bij jou in de stoel zitten en pas je doelgroepkeuze daarop aan.

Let er wel op dat je doelgroep niet té klein of té groot is. Een doelgroep van 100.000 potentiele klanten is moeilijker om aan te spreken met je advertentie. Een doelgroep van 10.000 kan dan weer te klein zijn. Facebook maakt namelijk eerst een schatting van je doelgroepgrootte en rekent pas achteraf uit over hoeveel mensen het concreet gaat en wie er het snelste zal klikken op je advertentie.

 

Veelgemaakte fout 3: Er is geen call to action

Ga er niet van uit dat iedereen zomaar weet hoe ze bij jou een afspraak kunnen maken. En ga er niet van uit dat mensen wel zullen doorklikken en op zoek gaan naar je telefoonnummer. Daar scrollen we met z’n allen veel te snel voor.

Maak het voor je doelgroep heel duidelijk hoe ze op jouw aanbod moeten ingaan. Vermeld altijd de volgende stap, je telefoonnummer of link.

 

 

Veelgemaakte fout 4: Je bekijkt je statistieken niet

Via “Advertentiebeheer” kan je een overzicht terugvinden van je laatste advertenties. En dat is interessant want van de prestaties van die advertenties kan je enkel en alleen maar leren. Je kan bekijken hoeveel mensen je bereikt hebt, hoeveel keer iemand je advertenties gezien heeft, hoeveel van die mensen effectief hebben doorgeklikt en hoeveel je dat dan gekost heeft.

Je kan van daaruit ook goedlopende advertenties opnieuw opstarten en slechtlopende advertenties aanpassen (tekst en foto’s bewerken). Ik raad je aan om na een 3-tal dagen al eens te kijken naar de prestaties van je advertentie zodat je indien nodig snel kan ingrijpen.

 

Conclusie:

Een goede advertentie op Facebook of Instagram is

  • Persoonlijk
  • Voor de juiste doelgroep
  • Met een duidelijke call to action

 

Veel succes,
Vicky

Vicky Vermeiren

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top